Koululaisten iltapäivätoiminta on liian pirstaloitunutta, väittää asiantuntija.
Millaisissa harrastuksissa sinun lapsesi viettää aikaa koulun jälkeen? Koululaisten iltapäivätoiminta on liian kirjavaa ja pirstaloitunutta, kritisoi psykologian professori Lea Pulkkinen.
Lännen Median haastattelema Pulkkinen uskoo, että iltapäivätoiminnan pitäisi olla kiinteämmässä yhteydessä koulumaailmaan.
– Perusopetuksen lainsäädäntöä olisi tarkistettava tältä osin. Koululla pitäisi olla kokonaisvastuu aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestämisestä, ohjaajien valinnasta ja toiminnan laadusta, Pulkkinen sanoo.
Iltapäivätoimintaa pyörittävät tällä hetkellä kuntien lisäksi muun muassa seurakunnat ja urheiluseurat. Kunnilla ei kuitenkaan ole velvollisuutta järjestää iltapäivätoimintaa.
Pulkkisen mukaan toimintaa ei ole tarpeeksi esimerkiksi toisen luokan oppilaille. Toisaalta toiminta voi uuvuttaa lasta, joka on jo istunut koko päivän koulussa. Pulkkinen toivoisikin, että Suomi siirtyisi joustavaan koulupäivään.
Ideana olisi, että päivästä yksi tunti olisi varattu vapaavalintaiseen, vapaaehtoiseen toimintaan.
Videolla tärkeitä neuvoja jokaiselle vanhemmalle!
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lähde: Lännen media