Noin 86 prosenttia vanhemmista antaa koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan laadulle erinomaisen tai hyvän yleisarvosanan, kertoo Opetushallitus.
Katso videolta keskustelu: Opettajat haluavat lisää oppitunteja kouluun: "Suomessa olisi varaa pidentää koulupäivää"
Opetushallituksen teettämän kyselyyn vastanneiden mukaan myös valtaosalla lapsista sujuu aamu- ja iltapäivätoiminnassa hyvin. Noin seitsemän prosenttia kyselyyn vastanneista lapsista ei viihdy toiminnassa vaan kokee ulkopuolisuuden tunteita. Hieman suurempi joukko ei luota aikuisten apuun pulmatilanteissa.
Lasten sosiaaliemotionaalisen hyvinvoinnin ongelmat alkavat juuri tässä ikävaiheessa. Siksi aamu- ja iltapäivätoiminnassa on syytä miettiä, miten tunnistaa ja tukea lapsia, jotka kokevat itsensä ulkopuolisiksi, Opetushallituksen tiedotteessa todetaan.
Opetushallituksen kyselyyn vastasi yli 6 500 vanhempaa lapsensa kanssa.
Sekä aamu- että iltapäivätoimintaa tarjoaa yli 60 prosenttia kunnista, pelkkää iltapäivätoimintaa miltei kaikki kunnat.