Gillian Brockell menetti lapsensa vuonna 2018. Suuren surun keskellä hän havaitsi jotakin ahdistavaa: monet sivustot mainostivat hänelle tauotta vauvatuotteita, vaikka lapsi oli kuollut.
Amerikkalainen Gillian Brockell menetti lapsensa raskausviikolla 32. Tämän jälkeen näki netissä jatkuvasti mainoksia raskaana oleville naisille, ja sai jopa lapsen luottoasioita koskevan kirjeen luottoyhtiöltä.
Nyt Gillian toivoo, että yritykset ajattelisivat, miten mainoksia kohdennetaan.
"Tiedän, että tiesitte minun olevan raskaana..."
Gillian kirjoitti aiheesta sosiaalisessa mediassa kirjeen yrityksille, joiden mainoksista kärsi. Kirjeessä Gillian kertoi menettäneensä lapsensa. Hän uskoo, että jos tekoäly on tarpeeksi nokkela ymmärtääkseen raskauden, sen pitäisi osata ymmärtää myös kuolema.
– Rakkaat tekniikkayritykset, tiedän, että tiesitte minun olevan raskaana. Se on omaa syytäni, en vain voinut vastustaa niitä Instagramin hashtageja – #30raskausviikolla, #vauvamaha. Ja, tyhmä minä! Jopa klikkasin kerran tai kaksi niitä äitiysvaatemainoksia, joita Facebook tarjoili, Gillian kirjoittaa.
Hän kirjoitti sosiaaliseen meidaan myös kiitoksen vauvakutsuistaan ja googlasi äitiyteen liittyviä asioita.
Pian hän kuitenkin joutui julkaisemaan myös suru-uutisen.
"Ettekö nähneet kolmen päivän hiljaisuutta?"
Kirjeessään Gillian ihmettelee, miksi hänen Google-hakunsa esimerkiksi harjoitussupistuksista tai aiheesta "vauva ei liiku" eivät vihjanneet mainostajille, että jokin on vialla.
– Ettekö nähneet kolmen päivän hiljaisuutta, joka on epätavallista kaltaiselleni aktiiviselle käyttäjälle? Ja sitten ilmoitus, jossa oli avainsanoja, kuten "murtunut sydän" ja "ongelma" ja "kuolleena syntynyt", ja ne 200 itkevää emojia ystäviltäni? Eivätkö nämä ole asioita, joita voisitte seurata?
Algoritmi ajatteli Gillianin synnyttäneen
Nähdessään raskausmainoksia murtunut Gillian klikkasi mainosasetuksista nappia, joka kertoo algoritmille, ettei kyseinen tuote ole Gillianille enää relevantti. Hän halusi opettaa tekoälylle, ettei enää ole raskaana.
Tämän jälkeen hän alkoi saada mainoksia tuoreille äideille. Algoritmi ilmeisesti ajatteli Gillianin synnyttäneen lapsensa, kertoo Buzzfeed.
– Se olettaa, että olet synnyttänyt, olettaa se päättyneen onnelliseen lopputulokseen ja hukuttaa sinut mainoksilla parhaista synnytysliiveistä (minulla on rinnoillani kaalinlehtiä, koska se on lääketieteen mukaan paras tapa saada maidontuotanto loppumaan), tavoista, joilla saat lapsen nukkumaan yön läpi (antaisin mitä vain, jos edes saisin kuulla hänen itkevän) ja parhaista vaunuista, jotka kasvavat lapsesi mukana (minun vauvani tulee ikuisesti painamaan noin kilon), Gillian kuvaa.
Gillian ei ole mainosten kanssa yksin, sillä samoja ongelmia on ollut myös muilla.
Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.
Mainoskiellosta seurasi adoptiomainoksia
Gillian sai myös vastauksia kirjeeseensä. Facebookin markkinoinnista vastaava Rob Goldman pahoitteli tilannetta ja kertoi, että Facebookin mainosasetuksista voi estää tietyn aihealueen mainokset.
– Tämä kaipaa vielä parannuksia, mutta ole kiltti, tiedä, että teemme työtä sen eteen, mies vakuuttaa.
Gillian oli jo saanut saman ohjeen ystävältään ja estänyt vanhemmuusmainokset. Seuraavana päivänä hänelle mainostettiin adoptiota.
– Ja tässä näemme, miten tehokasta on, kun viimein löydät Facebookista sen nurkkauksen, jossa voit panna vanhemmuusaiheiset mainokset pois päältä, Gillian totesi ja kertoi, ettei missään nimessä ole googlannut adoptointia.
"Teemme jatkuvasti töitä parantaaksemme mainostuotteitamme"
Myös Twitter kommentoi aihetta pahoitellen suuresti.
– Emme voi kuvitella niiden ihmisten kipua, jotka ovat kokeneet tällaisen menetyksen. Teemme jatkuvasti töitä parantaaksemme mainostuotteitamme, jotta voisimme varmistaa, että ne antavat sopivia sisältöjä palvelujamme käyttäville ihmisille.
Lähteet: Buzzfeednews.com, BBC.com Twitter, Odotusaika.fi