Jari-Matti Latvala joutui tekemään jatkuvasti töitä Toyotan moottorin ylikuumenemisen takia Meksikon MM-rallin ensimmäisenä varsinaisena ajopäivänä. Juho Hänninen puolestaan nousi kisassa neljänneksi.
MM-sarjaa johtava Latvala on perjantain jälkeen vasta kahdeksantena, kun Meksikon 19 erikoiskokeesta kahdeksan on ajettu. Hän joutui jokaisella pätkällä tielle ensimmäisenä, mutta auraajan roolin lisäksi töysäläisellä riitti muitakin haasteita.
– Tiesin, että ensimmäisestä päivästä tulee vaikea, mutten odottanut näin vaikeaa, Latvala totesi Toyotan tiedotteessa.
– Olemme nähneet ennen, että ylikuumeneminen on ongelma erityisesti pitkällä El Chocolaten pätkällä, ja minun piti vaihdella moottoria perusasetuksiin ja yrittää jäähdyttää sitä. Sitten vaihdoin takaisin kisa-asetuksiin, kun se oli turvallisessa lämpötilassa, Latvala kertoi.
Lisäksi Latvala kärsi päivän aikana myös jarrujen ja tasauspyörästön ongelmista. Ylikuumeneminen puolestaan vaivasi käytännössä kaikkia muitakin autoja. Hänninen ja tallipäällikkö Tommi Mäkinen uskoivat, että Toyota löytää asiaan ratkaisun.
– Pääasia, että saimme molemmat autot takaisin huoltoon, kun tiesimme koko ajan, että päivästä tulee meille vaikea. Olosuhteisiin nähden sekä Juho että Jari-Matti tekivät taas fantastista työtä, Mäkinen kehui.
Torstain kaupunkipätkien jälkeen kisaa johtanut Hänninen hivuttautui päivän viimeisillä erikoiskokeilla lähemmäs kärkeä. Hän menetti pitkillä taipaleilla aikaa ja on lähes puolitoista minuuttia kisaa johtavaa Citroenin Kris Meekea perässä. Latvalalla eroa on jo kaksi ja puoli minuuttia.
– Ehkä valitsimme myös liian kovat renkaat. Vaikka meillä oli hyvä paikka ajojärjestyksessä, olin silti aika shokissa siitä, miten liukas tien pinta oli, Hänninen kommentoi.
Yötauolle tultaessa Meeke johtaa rallia 20,9 sekunnin erolla Fordin Sebastien Ogieriin ja lähes minuutilla Hyundain Thierry Neuvilleen. Hännisen takana on Fordin virolaiskuski Ott Tänak, jonka moottorin lämmöt huitelivat pahimmillaan 120 asteessa.
Ralli jatkuu Suomen aikaa kello 16.33. Lauantaina Meksikossa ajetaan yhdeksän erikoiskoetta.