Jari-Matti Latvalan toiveet pienestäkin menestyksestä Italian MM-rallissa murenivat täysin Sardinian sorateille lauantaina.
Rengas- ja iskunvaimenninrikko pudottivat hänet kuudenneksi yli kahdeksan minuutin päähän Volkswagen-tallitoveristaan Sebastien Ogierista, jolla on tukeva ote rallin voitosta.
Ajovirhe- ja vaihdelaatikkovian takia voittotaistosta pudonnut Hyundain Hayden Paddon on toisena 2.13,6 minuuttia kärjestä. Citroenin Mads Östberg on kolmas minuutin Paddonista jääneenä.
- Tästä kilpailusta olisi loppujen lopuksi ollut otettavissa aika helposti toinen sija, kun olisi alusta pitäen lähtenyt liikkeelle sillä taktiikalla, että vain kiertelee kivet ja tulee maaliin, Latvala tuumi.
- Positiivista tässä on se, että oma vauhti on koko ajan hyvä ja talli on tyytyväinen, että saatiin auto maaliin, vaikka yksi iskunvaimennin oli 80 kilometriä pois pelistä.
Latvala lähti lauantaina taistelemaan kärkisijoista, mutta menetti ensin yli kaksi minuuttia rengasrikossa.
- Se oli sellainen nypyn ylitys ja vasen-oikea-mutkayhdistelmä, jonka olen ajanut kaasu pohjassa ennenkin ja ajoin nytkin. Nyt otin vain linjaa vähän sisältä, kun väistin kiviä, ja auto tuli sen verran poikittain alas, että takapyörä napsahti johonkin, ja rengas lähti vanteelta. Se oli pakko pysähtyä vaihtamaan, Latvala kertaili.
- Senkin jälkeen oli vielä hyvä fiilis ajaa. Yritettiin taistella neljännestä sijasta, mutta yhdessä vasurissa oli tiellä irtokivi, joka kimmahti pohjapanssarista iskariin, ja sieltä tulivat kaikki nesteet ulos.
Latvala tähtää Powerstagelle
Ralli jatkuu sunnuntaina neljällä erikoiskokeella, mutta erot kärjessä ovat niin suuria, ettei Latvalalla ole mahdollisuuksia enää taistella kunnon sijoituksista.
- MM-pisteiden jahtaaminen Powerstagella on ainoa, mitä tässä voi vielä yrittää, Latvala tuumi.
Rallin päättävän erikoiskokeen kolme parasta saavat MM-bonuspisteitä tyyliin 3-2-1.
Jos Latvalaa harmitti, samaa voi sanoa hienosti ajaneesta Paddonista. Hyundai-kuljettaja menetti ensin rallin kärkipaikan pyörähdykseen. Sitten Ogier karkasi Paddonin ajokkiin iskeneen vaihdelaatikko-ongelman takia käytännössä tavoittamattomiin.
WRC2-luokassa Esapekka Lappi ajoi loistovauhtia läpi päivän, mutta on luokassa kymmenes ja kaukana kärjestä edellispäivän ulosajon ja vetoakselirikon hidastamana.
- Tänään (lauantaina) ei ollut ongelmia lainkaan ja ajo kulki hyvin, Lappi kertaili.