Ajovirhe maksoi Jari-Matti Latvalalle toisen sijan Italian MM-rallin ensimmäisellä varsinaisella etapilla Sardiniassa.
Latvala lähtee kolmannelta sijalta ja 25,8 sekuntia kärjestä lauantain etapille, joka kattaa yli puolet rallin kilpailukilometreistä.
Toisena 8,8 sekuntia kärjestä on MM-sarjaa johtava Latvalan VW-tallitoveri Sebastien Ogier, joka teki häikäisevää jälkeä, vaikka oli kärkiautona reitillä.
Sardinian irtosoran päällystämillä teillä lähtöpaikan merkitys on iso. Viidentenä autona tiellä ollut Latvala ei pystynyt vastaamaan, kun yhdentenätoista autona letkassa ajanut Hyundain Uuden-Seelannin Hayden Paddon nousi kärkeen.
- Tehtiin aamulla vähän väärä rengasvalinta, kun otettiin mukaan neljän kovan renkaan lisäksi vain yksi pehmeä. Olisi pitänyt ottaa kaksi kuten Paddon ja Ogier. Ilma oli edellisyön sateen ja pilvisyyden takia oletettua viileämpi, joten pehmeä rengas kesti hyvin, Latvala totesi.
- Rengasvalinta ja se, että Kris Meeke ja Andreas Mikkelsen putosivat edeltä pois, söivät minulta myös Ogieriin nähden sen edun, joka olisi ollut ajaa viidentenä autona tiellä.
Latvala ajoi yhdeksän erikoiskokeen etapilla kolme pohja-aikaa. Hän oli toisena ennen etapin viimeistä edellistä erikoiskoetta, mutta ajovirhe siellä toi 21,9 sekunnin tappio kärkeen ja pudotti hänet kolmanneksi.
- Oma virhe. Tulin alamäkeen tehtyyn hidastusmutkaan liian lujaa, osuin mutkassa suojapaaliin ja perä kimposi sen verran penkkaan että rengas lähti vanteella ja sillä tapaa ajettiin yhdeksän kilometriä
- Lauantaina on 200 kilometriä pikataivalta, joten mitään ei ole hävitty ja yhtä virhettä lukuun ottamatta ajo kulki nyt hyvin.
Lappi lipsautti, vetoakseli rikki
Esapekka Lappi päästeli Skodan tehdasajokilla WRC2-luokan kärkeen kuuden erikoiskokeella jälkeen, mutta menetti sitten yli 25 minuuttia ajovirheen takia.
- Osuin kiveen. Rikoin ohjausvarren ja auto kimmahti tien toiselle puolelle ja osui johonkin. Sen jälkeen meiltä on puuttunut toinen etuvetoakseli. Auto toimii vain takavetoisena, Lappi totesi.