Hyundain belgialaistähti Thierry Neuville hyödynsi hyvän lähtöpaikkansa ja kiri aggressiivisella ajolla Ruotsin rallin johtoon lauantaina.
Toisena on Volkswagenin Andreas Mikkelsen 1,5 sekuntia kärjestä ja kolmantena MM-sarjaa johtava VW:n Sebastien Ogier 8,1 sekuntia Mikkelsenistä.
- Nyt nähtiin kuinka uusi lähtöjärjestyssääntö toimii. Neuville nousi kärkeen kuin varkain sieltä takaa, totesi perjantaisen ulosajon myötä yli yhdeksän minuutin päässä kärjestä ajava Jari-Matti Latvala.
Latvala viittasi päivän reitillä kärkiautona ajaneen Sebastien Ogierin epätoivoiseen urakkaan vastata takaa hyviltä lähtöpaikoilta ajaneiden Mikkelsenin ja Neuvillen vauhtiin.
Sunnuntaiksi lähtöjärjestys kääntyy niin, että WRC-kuljettajien kerma ajaa lauantain tulosten mukaisessa käännetyssä järjestyksessä. Se taas nostaa Latvalan kärkiautoksi, joka tarkoittaa, että hänen mahdollisuutensa taistella MM-bonuspisteistä kilpailun päättävällä niin sanotulla Powerstage-erikoiskokeella ovat liki olemattomat.
- Vaikeaa tulee olemaan. Katsotaan nyt mikä keli on, eli kuinka lämmintä on, ja kuinka mössöksi tien pinta menee, Latvala sanoi.
Parhaana suomalaisena kilpailussa on 13. sijalla ajava, ja WRC2-luokkaa johtava Jari Ketomaa.
Ruotsin rallissa ajetaan sunnuntaina vain kolme pikataivalta. Niille kertyy yhteistä mittaa reilut 46 kilometriä. Rallin päättää Värmullsåsenin reilun 15 kilometrin erikoiskoe, joka ajetaan sunnuntaina kahdesti.
- Se on minun kannalta huono asia. Aina se on toisella kerralla huonompi kärkiautolle, Latvala sanoi.
Lauantai oli Latvalalle vaisu päivä. Pohja-aikoja ei tullut ja 40 sekuntia hukkui pyörähdyksessä Vargåsenin pikataipalella.
- Etupyörä otti penkkaan. Siitä pyörähdettiin perä edellä lumeen ja oltiin vähän aikaa jumissa.
- Aamupäivällä oli takatasauspyörästön lukon kanssa ongelmia. Iltapäivällä koettiin vähän testata toisenlaisia säätöjä, mutta siinä hommassa ei onnistuttu.