Vuoden alussa rallin MM-sarjan rengastoimittajana aloittanut Hankook teki väkevän sisääntulon lajin huipputasolle. Ensi viikolla Ruotsissa saattaa silti olla luvassa jo vähän kritiikkiäkin.
Lue myös: Tässä on Suomen MM-rallin reitti – päätöspäivänä luvassa huima haaste
Toissa viikolla ajettu Monte Carlon MM-ralli sujui Hankookin näkökulmasta erittäin hyvin. Jos tietyiltä kuljettajilta totuttiin viime vuosina kuulemaan tämän tästä kritiikkiä edellistä rengasvalmistajaa Pirelliä kohtaan, Hankookin tapauksessa nämäkin kriitikot vaikenivat.
Hankookin moottoriurheilupomo Manfred Sandbichler oli kisan jälkeisenä sunnuntai-iltana Monacossa huojentunut.
– Teimme läpi viime vuoden kaiken mahdollisen kehitystyön ja keräsimme tietoa, mutta tällä alalla on monia asioita, joita ei voi laskea etukäteen. Teimme kaiken mahdollisen, mutta koskaan ei tiedä, mitä tuleman pitää, Sandbichler sanoi Dirtfish-sivustolle.
– Ennen kisaa olimme vähän peloissamme. Kukaan ei puhunut siitä, mutta mietimme kaikki samaa asiaa: entä jos renkaat hajoavat?
Uudet renkaat toimivat ja ennen kaikkea kestivät kuitenkin erinomaisen hyvin. Pelot siitä, että rengasrikot ratkaisisivat voiton, osoittautuivat ainakin kauden ensimmäisessä osakilpailussa turhiksi.
Tältä osin kolmivuotinen sopimus rallin MM-sarjan kanssa alkoi siis täysin eri tavalla kuin Pirellillä aikanaan.
– Emme kuulleet ainuttakaan ilkeää kommenttia kuljettajilta, valmistajilta tai insinööreiltä. Olemme todella ylpeitä ja iloisia, ja nyt meillä on paljon enemmän luottoa itseemme. Tiedämme, että meillä on hyvä tuote, jonka olemme testanneet hyvin.
– Ymmärrän, että ihmiset olivat huolissaan, kun tulimme tänne ensimmäistä kertaa. Tunsimme myös Monte Carlo -rallin historian, ja tiesimme sen olevan yksi vaativimmista ralleista koko kalenterissa. Se, kun autot lähtivät matkaan, oli todella tunteikas hetki, jota en tule koskaan unohtamaan. Mutta tämä oli vasta alkua.
Toden totta.
Jos kuljettajat saivat käyttää Montessa neljää eri rengasta, ensi viikolla Ruotsissa vaihtoehtoja on vain yksi: seitsemän millin nastalla varustettu talvirengas.
– Se on ehkä vähemmän vaikea, Sandbichler sanoi, kun häneltä kysyttiin, onko Ruotsin ralli heidän näkökulmastaan helpompi kuin Monte.
– Meidän täytyy suoriutua kaikissa olosuhteissa. Olemme todella optimistisia, ja luotamme tuotteeseemme. Tavoite on tyydyttää talleja.
Hankook ajoi jäisellä tiellä testiä viime vuonna noin 400 kilometriä. Viime viikonloppuna Tunturiralliin osallistuneen Kalle Rovanperän kommenteista paistoi kuitenkin läpi se, ettei uusi rengas ole kyseisissä oloissa vielä vaaditulla tasolla.
– Oli valitettavaa, että viimeinen pätkä oli niin luminen. Näillä renkailla ei voi tehdä paljoakaan. Täytyy ajaa uskomattoman hiljaa, ja silti eteen tulee todella tiukkoja tilanteita. Näiden nastojen kosketuspinta on niin pieni, että tuntuu kuin ajaisi kesärenkailla, Rovanperä sivalsi Autohebdon mukaan.
Tällaista kritiikkiä Hankookia kohtaan ei ollut vielä aiemmin kuultu, ja kun muut kuljettajat pääsevät ottamaan nastarenkaaseen ensimmäistä kertaa tosimielellä tuntumaa vasta Ruotsissa, vastaavia lausuntoja kuultaneen enemmänkin.
1:29Tällainen on rallin MM-sarjan uusi Hankookin rengaskattaus