Jari-Matti Latvala seuraa suurella mielenkiinnolla, miten Ruotsin MM-rallin kanssa käy.
LUE MYÖS: Mestaritalli pani Ruotsin rallin kokoonpanonsa uusiksi – Sébastien Loeb hyllylle
Ruotsissa on määrä ajaa MM-rallikauden toinen osakilpailu 13.–16. helmikuuta. Sen toteutuminen on kuitenkin vielä epävarmaa. Kyseessä on talviralli, mutta olosuhteet Keski-Ruotsissa ovat kaksi viikkoa ennen h-hetkeä kaikkea muuta kuin talviset.
Kauden 2019 päätteeksi Toyotan tehdasmiehistöstä pudonnut Latvala on vuokrannut Ruotsiin auton entiseltä työnantajaltaan. Hänen tarkoituksenaan on paitsi pitää yllä kilpailutuntumaa myös antaa näyttöjä kautta 2021 silmällä pitäen.
Juuri Ruotsin ralli olisi Latvalalle mieluisa näyttämö, sillä hän on menestynyt Pohjanlahden länsipuolella varsin hyvin: vyöllä on neljä voittoa.
– Se olisi tosi huono juttu, jos Ruotsia ei ajeta, koska se on minulle tosi tärkeä kisa, Latvala tiivistää asetelman MTV Urheilulle.
Vaikka Värmlannin maakunnan sääennusteet näyttävät tällä hetkellä rallia ajatellen huonoilta, Latvala muistuttaa erään esimerkin kautta, etteivät ratkaisevimmat hetket ole käsillä aivan vielä.
– Olen ollut aika monta kertaa Ruotsin rallissa mukana ja nähnyt aika monenlaista talvea. Vuonna 2005 keli oli sellainen, ettei nuotituksen aikana ollut yhtään lunta, kaikki näytti ihan vihreältä. Se oli siinä ja tässä, kaikki ajattelivat, ettei kilpailua ehkä tulla ajamaan. Kaksi päivää ennen kilpailua se lykkäsi 10 astetta pakkasta ja 10 senttiä lunta, ja kilpailu ajettiin, Latvala kertoo.
– Se edeltävä viikonloppu on ratkaiseva. Tällä viikolla ei vielä haittaa mitään, jos ollaan plussan puolella, mutta seuraavalla viikolla, viikonloppuna varsinkin, pitää alkaa olla pakkasta.
Vuoden 2005 kilpailu oli sään puolesta yksi Ruotsin rallin historian lämpimimmistä, ja erikoiskokeet menivät paikoitellen todella huonoon kuntoon. Mutta ne ajettiin.
– Jos siellä on paljon soraa, ajaminen muuttuu siinä mielessä, että rengaspeli tulee kehiin. Kun ei ole jäätä, renkaat kuluvat ja nastat lähtevät. Kisan luonne alkaa olla sitä, kuka pystyy säästämään nastoja ja renkaita. Menestys tulee perustumaan hyvin pitkälti siihen, mikä on tietysti valitettavaa.
– Kilpailua ei varmasti peruta ennen kuin ihan viimeisellä viikolla, jos keli alkaa näyttää siltä. Ruotsissa on niin monta kertaa käynyt se, että keli on parantunut juuri ennen rallia. Olen ainakin itse asennoitunut siihen, että sinne mennään ja kilpailu ajetaan. Voi olla, että pätkiä ehkä lyhennetään, mutta se on Ruotsillekin niin, että jos ei kisaa ajeta, he saattavat tippua kalenterista.
Ruotsin MM-rallin järjestäjät allekirjoittivat viime kesänä vuoteen 2022 ulottuvan jatkosopimuksen MM-sarjan promoottorin kanssa.
– Kyllä minä olen optimistinen, että se kisa jossain muodossa ajetaan, Latvala sanoo 208 MM-rallistartin kokemuksella.
Jos se kaikesta huolimatta jää ajamatta, Latvala uskoo, että MM-kalenterista löytyy hänelle kyllä korvaava kilpailu Toyotan ratissa.
– En usko, että siinä ongelmaa tulee. Pitää vain neuvotella joku toinen startti.
Se on jo tässä vaiheessa varmaa, että Latvala on mukana elokuussa ajettavassa Suomen MM-rallissa. Hänen kartanlukijanaan toimii Juho Hänninen.