Jari-Matti Latvala tutkailee hämillään tilastoa, joka kertoo Ranskan nousseen tasoihin Suomen kanssa MM-rallien voittojen määrässä. Se tarkoittaa, että jos Sebastien Ogier ajaa torstaina alkavassa Argentiinan rallissa Ranskan 173. voiton, nousee Ranska yksin voittotilaston kärkeen.
- Eihän se hieno asia ole. Ranskan menestyksen rakentaneet Sebastien Loeb ja Sebastien Ogier ovat tuoneet ralliin uutta suoraviivaisempaa ajotekniikkaa. Sen kanssa he ovat olleet älyttömän menestyksekkäitä, mutta ei tässä periksi ole annettu, Latvala vakuuttaa.
Latvala puolustaa Argentiinassa viime vuoden voittoa. Kisan kahdentoista erikoiskokeen reitti on sateiden jäljiltä paikoin erittäin huonossa kunnossa.
- Lauantaina kahdesti ajettavaa alun perin 56 kilometrin erikoiskoetta lyhennettiin 14 kilometriä. Se oli osin niin rajussa kunnossa, että hyvä kun olisi nuottiautolla päässyt läpi, Latvala kuvaa oloja.
Argentiinassa ajetaan torstaina lyhyt yleisöerikoiskoe ja päätöspäivänä sunnuntaina kahdesti reilun 16 kilometrin klassikkopikataival El Condor.
Pääosa reitin 345,70 ek-kilometristä on pakattu perjantain ja lauantain etapeille.
- Siellä on hyviäkin osuuksia, mutta paljon paikkoja, jossa tiessä on niin isoja reikiä, että on pakko ottaa vauhtia pois, Latvala arvioi perjantain ja lauantain etappeja.
- Vähän tässä on Kreikan Akropolis-rallin ainekset, eli ajaessa pitää ajatella pikkuisen enemmän autoa kuin puhdasta nopeutta, Latvala sanoo.
Maltti ja oikeat rengasvalinnat valttia
Epäonnisten Ruotsin ja Meksikon rallien jälkeen Latvala on 62 pistettä jäljessä MM-sarjaa johtavasta Ogierista. Sarjan kuudes tila takaa hänelle Argentiinassa torstaista lauantaihin selkeästi paremman lähtöpaikan kuin ajoletkan kärjessä porhaltavalla Ogierilla.
- Parempi lähtöpaikka minulla oli Meksikossakin, Latvala kuittaa lähtöpaikan tuoman edun.
- Nyt pitää olla tarkkana, ettei yritä liikaa varsinkaan kisan alussa. Myös rengasvalintoja pitää miettiä. Aamulla ajetaan pehmeillä renkailla, mutta kun ilma lämpenee ja tiet kuluvat karummiksi, iltapäivällä pitää ehkä käyttää sekarengastusta. Voi olla, ettei pehmeä rengas kestä.