Jari-Matti Latvala toivoo tuliterän moottorin terästävän kilpailukykyä perjantaina alkavassa Korsikan MM-rallissa. Kevääseen siirtynyt kilpailu ajetaan viimevuotisella, mutta hieman lyhennetyllä reitillä.
Haasteina ovat kapeat ja mutkaiset asvalttitiet. Yhdessä lämpimän sään kanssa ne pakottavat tarkkailemaan myös renkaiden kulumista.
- Uusi kone on koetettu säätää niin, että auton ajettavuus olisi parempi. Testeissä työskenneltiin lähinnä iskunvaimentimien kanssa. Nyt auto on parempi ajaa asvaltilla kuin mitä se oli Monte Carlo -rallissa, joukon neljänneksi nopeimman ajan torstain testierikoiskokeella ajanut Latvala arvioi.
Latvala ajoi Monte Carlon asvalteilla toiseksi, mutta viikonvaihteessa jää ja lumi eivät höystä kilpailua. Tommi Mäkisen johtamalle Toyota-tallille Korsika on ensimmäinen asvalttiralli kesäkelissä.
- Viiden joukkoon on tavoite. Jos kolmen joukkoon yllän, olen onnistunut todella hyvin. Kris Meeke menee satavarmasti kovaa, Thierry Neuville on nälkäinen ja ajaa hyvin asvaltilla, ja sitten on tietysti Sebastien Ogier, joka voitti viime vuonna, Latvala arvioi kisan voittajaehdokkaita.
- Lauantai on haastava päivä. Silloin ajetaan kahdesti 48 kilometrin La Porta. Se on kisan vaikein erikoiskoe. Siellä voi renkaiden kanssa olla ongelmia, Latvala ennustaa.
Hänninen ajaa nuotista
Latvalan tallitoveri Juho Hänninen ajoi Korsikan rallin viimeksi yksitoista vuotta sitten. Haastetta riittää, kun Hänniseen verrattuna viime vuonna kilpailun ajaneilla reitti on hyvin muistissa.
- Joudun ajamaan puhtaasti nuotista, joten nöyränä saa olla, Hänninen sanoo.
Hänninen uskoo autonsa istuvan hyvin Korsikan kiharoihin.
- Kyselin Jari-Matilta, miten ne auton säädöt menevät Monte Carlo -ralliin verrattuna. Ne eivät onneksi olleet kovin kaukana. Se helpotti, koska tuota autoa tuli ajettua aika paljon ennen Montea, Hänninen sanoo.
Korsikan rallin 316 pikataivalkilometriä on jaettu kymmeneksi erikoiskokeeksi.
- Pätkät ovat aika pitkiä ja kun on lämmintä, pitää malttaa, ettei lähde ylikuumentamaan renkaita.