Laulaja Timo Kojo toimi kohujen pyörteeseen joutuneen Uros-yrityksen "match makerina" Thaimaan markkinoilla, kertoo C Moren tuore Uros-dokumentti.
Suomea aikanaan Euroviisuissakin edustaneen Kojon kerrotaan luoneen suhteita Thaimaan liike-elämään, joten hänen avullaan Uros pyrki luomaan tarvittavat yhteydet GoodSpeed-mokkulan toimintakentän levittämiseksi maahan.
Kojo kertoo, että hänen roolinsa oli osallistua bisnestapaamisiin hyvän ruuan merkeissä.
– Helkkarin hyvin siellä syötiin ja vähän juotiinkin, hän sanoo.
Kun häntä pyydetään kertomaan tarkemmin tapaamisista, Kojo repeää nauruun ja kieltäytyy.
Lue myös: Uroksen pääomistajasta rikostutkinta myös Sveitsissä – STT: Jyrki Hallikaisesta teki rikosilmoituksen yhden prosentin Uros-osuudesta 20 miljoonaa maksanut sijoittaja
Uros-Hallikainen jätti mielikuvan "rehdistä kaverista"
Kyseenalaiseen julkisuuteen joutunut Uros-pomo Jyrki Hallikainen jätti Kojolle mielikuvan rehellisestä ja miellyttävästä miehestä, joka oli suomalaisen rehdin kaverin perikuva. Hän osasi myös vakuuttaa kuulijat asiallaan.
– Tosin kuulin sitten vähän myöhemmin vähän muuta, hän toteaa.
Uutiset Hallikaisen epäillyistä väärinkäytöksistä yllättivätkin konkarimuusikon.
Lue myös: Teknologiayhtiö Uroksen törkeän avustuspetoksen esitutkinta on valmistunut – asia etenee syyteharkintaan
Sikareita golfkentillä ja radiohiljaisuus
Kojo muistelee, ettei varakas liikemies pihtaillut pienissä asioissa.
– Me polteltiin Jyrkin Cohiba-sikareita, ja niitä meni. Sillä oli laatikko aina mukana, esimerkiksi golf-autosta. Se teki kyllä kieltämättä vaikutuksen, Kojo muistelee.
Sen hän kuitenkin muistaa, että kun hänen apuaan ei enää tarvittu, vähenivät myös yhteydenotot.
– Yhtäkkiä rupesivat hiljenemään nämä soitot ja sitten me oltiin ihmeissään, että ”what’s going on”. Senpä jälkeen en ole muuten kuullut kaverista mitään, Kojo kertoo.
C Moren uusi alkuperäisdokumenttisarja Uros – mobiiliruhtinaan tarina on katsottavissa C More -suoratoistopalvelusta 25. toukokuuta lähtien.