Cosworth valmistelee paluuta F1-moottorivalmistajaksi, uutisoi motorsport.com.
Englantilaisyrityksen moottoreilla on voitettu historian saatossa 176 F1-osakilpailua. Viimeksi Cosworthin moottoreita käytti Marussia kaudella 2013, ennen hybridivoimanlähteiden aikaa.
Cosworthin kulta-aika eli 60-luvun lopulta 80-luvun alkuun. Cosworthin valmistamilla moottoreilla on voitettu 10 maailmanmestaruutta, mutta Fordin rahoituksen vuoksi moottorivalmistajaksi on merkitty Ford.
Cosworth on ollut mukana suunnittelemassa vuodeksi 2021 muuttuvia F1-sarjan moottorisääntöjä. Mikäli ratkaisussa päädytään yksinkertaisempiin ja halvempiin hybridimoottoreihin, Cosworth saattaa tehdä paluun vuodeksi 2021.
Cosworthin toimitusjohtaja Hal Reisiger sanoo motorsport.comille, että keskustelut sääntöjen suunnasta ovat vakuuttaneet hänet ja resursseja F1-projektiin voidaan pian suunnata.
– Olemme saaneet tarpeellista tukea mukanaolevilta talleilta ja olemme keskustelleet niistä joidenkin kanssa. Se antaa meille mahdollisuuden jatkaa eteenpäin. Mitä useampi talli on sitoutunut pitkällä aikavälillä, sitä parempi, Reisiger sanoo.
– Meillä on joitain sanallisia sopimuksia tehdä yhteistyötä olemassaolevien ja tulevien tallien kanssa, mikä antaisi meille mahdollisuuden olla vakaa moottoritoimittaja.
Reisigerin näkemyksen mukaan F1-sarjan täytyy unohtaa lämpöenergiaa kierrättävä yksikkö voimayksiköistä. Se on tuottanut valmistajille päänvaivaa.
– Me olemme valmiita palaamaan F1:een, jos moottorisäännöt muuttuvat, suurin muutos täytyy liittyä lämpöenergian keräämiseen, koska se on kallein ja aikaakuluttavin elementti, Reisiger sanoo.
– Jos F1 haluaa uuden moottoritoimittajan vuodelle 2021, sille osastolle on tultava muutos. Meidät on kutsuttu työskentelemään komiteoihin ja teemme sen mielellämme, että olemme mukana prosessissa.
Reisigerin mukaan moottorin suunnitteleminen vuotta 2021 varten pitäisi aloittaa jo vuoden 2018 aikana.