Japanissa poliisi tutkii, oliko turvallisuusmääräysten laiminlyönnillä osuutta Naganossa perjantaina tapahtuneeseen vakavaan linja-auto-onnettomuuteen.
Asiasta kertoo sanomalehti Japan Times.
Lehden mukaan turmabussin omistanut yritys oli lyönyt laimin muun muassa kuljettajiensa terveystarkistuksia sekä reittisuunnitelmia. Yritys oli saanut viranomaisilta käskyn keskeyttää yhden linja-autonsa liikennöinti turvamääräysten laiminlyönnin takia vain kaksi päivää ennen onnettomuutta.
14 ihmistä kuoli ja lähes 30 loukkaantui, kun hiihtoturisteja kuljettanut bussi ajautui ulos vuoristotieltä perjantaina. Kyseessä on Japanin pahin bussiturma vuosikymmeniin.
Kuolleista 12 oli laskettelukeskukseen matkalla olleita lukiolaisia. Lisäksi onnettomuudessa kuolivat linja-auton 65- ja 57-vuotiaat kuljettajat.
Onnettomuushetkellä täydessä bussissa oli yhteensä 41 matkustajaa, suurin osa opiskelijoita.
Liian vähän kuljettajia ja valvontaa
Japan Timesin mukaan poliisi teki lauantaina ratsiat Keith Tour -matkatoimiston pääkonttoriin sekä turmabussin omistajan linja-auto-operaattori ESP:n työntekijän kotiin.
Lisäksi poliisi keräsi ratsiassa perjantaina yli 200 todistetta, muun muassa ESP:n kuljettajien työaikatauluja selvittääkseen, noudattiko yritys muun muassa lepoaikoja.
Lehden haastattelemien asiantuntijoiden mukaan kyseessä on kuitenkin yhtä yritystä suurempi ongelma, joka juontaa juurensa linja-autoliikennöintiä koskevien säädösten höllennykseen vuonna 2000 sekä sitä seuranneeseen pienten bussiyritysten määrän kasvuun.
Kansain yliopiston julkishankkeiden professori Seiji Abe arvioi lehdelle, ettei viranomaisilla riitä resursseja todella valvoa Japanin teillä liikennöiviä yrityksiä.
Resurssipulaa podetaan myös bussifirmoissa. Japanin liikenneministeriön tilaaman, vuonna 2014 valmistuneen asiantuntijaraportin mukaan linja-autonkuljettajien määrä on pysynyt lähes samana vuosikymmenen, vaikka matkojen kysyntä ja tarjonta on kasvanut.
Kuljettajien työajat ovat raportin mukaan pidentyneet ja yksi kuljettaja voi ajaa kuukaudessa 209 tuntia. Muilla aloilla työaika on Japanissa keskimäärin 177 tuntia kuukaudessa.
Kuljettajien ammattikunta myös ikääntyy raportin mukaan kovaa vauhtia: jo yksi kuudesta kuljettajasta on yli 60-vuotias.