Mikäli Uberin robottiauton ratin takana istuneen henkilön vastuulla oli liikenteen tarkkailun lisäksi myös järjestelmien monitorointi, saattoi se lisätä vakavan onnettomuuden riskiä.
VIDEO SAATTAA JÄRKYTTÄÄ: Näin Uberin robottiauton kuolonkolari tapahtui |
Uberin robottiauton sunnuntaisesta kuolonkolarista julkaistu video paljastaa, että ratin takana istunut kuljettaja ei tarkkaillut muuta liikennettä onnettomuuden sattuessa. Vaikka auto ajoikin autonomisesti, on ratin takana turvallisuussyistä myös ihmiskuljettaja, mutta tällä kertaa sekään ei riittänyt.
Omia autonomisia autojaan testaavat valmistajat käyttävät robottiautoissa tyypillisesti kahta ihmistä. Ratin takana olevan tehtävänä on tarkkailla liikennettä ja olla koko ajan valmiina puuttumaan peliin, jos jotain menee pieleen. Toisen vastuulla on järjestelmien toiminnan tarkkaileminen ja tarvittaessa säätöjen muuttaminen sekä poikkeavuuksien kirjaaminen. Tiedossa ei ole, oliko Uberin testikuljettajan vastuulla muuta kuin liikenteen tarkkailu, mutta joka tapauksessa hän oli autossa yksin.
Kaksi testaajaa on alan standardi
Autojulkaisu Jalopnik oli yhteydessä kaikkiin 52 yritykseen, joilla on lupa autonomisten autojen testaamiseen Kalifornian teillä ja kysyi, kuinka moni niistä turvautuu vain yhteen ihmiskuljettajaan. Kävi ilmi, että Uberin lisäksi ainoastaan Googlen omistama Waymo käyttää robottiautoissaan ainoastaan yhtä ihmistä. Se tosin aloitti robottiautojensa testaamisen jo vuonna 2009 ja ovat sittemmin testanneet niitä useiden miljoonien kilometrien edestä. Mikäli Waymo testaa uutta teknologiaansa tai suorittaa testejä uusissa kaupungeissa tai uusilla tietyypeillä, sillä on aina kaksi ihmistä kyydissä.
Myös lukuisat autovalmistajat, kuten Ford, Nissan ja Toyota kertoivat Jalopnikille noudattavansa kahden testaajan politiikkaa.
Uber ei suostunut kommentoimaan tapausta tai heidän testauskäytäntöjään Jalopnikille. Se on ilmoittanut avustavansa viranomaisia onnettomuuden tutkinnassa kaikin tavoin ja keskeyttänyt robottiautokyyditykset toistaiseksi.
Lähde: Jalopnik
***
2:52