Matkustusrajoitukset ovat moukaroineet matkailu- ja ilmailualaa rankalla kädellä. Tämä näkyy myös isona lovena lentäjien kukkarossa.
Lapin matkailu on syvissä vesissä ja jopa isot lentoyhtiöt ovat joutuneet turvautumaan yt-pommeihin selvitäkseen koronapandemian aikaansaamasta taloudellisesta ahdingosta.
– Viimeiset kuukaudet ovat olleet muutoksia täynnä. Korona on vaikuttanut äkkipysähdyksenä alalle, minkä jälkeen liikennettä on yritetty nostaa, mutta koronan toinen aalto ja matkustusrajoitukset ovat muuttaneet tätä pelikenttää paljonkin, Suomen Lentäjäliiton puheenjohtaja Akseli Meskanen toteaa.
Lue myös: Korona mullistaa lentoliikenteen, mikä iskee myös suomalaismatkaajiin – "Sekä kysyntä että tarjonta menevät täysin uusiksi"
Vaikeinta on epävarmuus
Kaikkein pahimmin alaan vaikuttaa Meskasen mukaan yleinen epävarmuus.
Kukaan tuskin tietää, missä vaiheessa lentoliikenne voidaan jälleen avata lähellekään normaalia tai milloin ylipäätään töitä voidaan tarjota alan ammattilaisille.
– Totta kai tämän ammatin ja ammattitaidon ylläpitäminen on haastavaa, Meskanen jatkaa kipupisteiden listaamista.
Miten lentäjät ylläpitävät lentotaitoaan koronakriisin keskellä? Katso yllä olevalta videolta!
Noin 70 prosenttia vailla töitä
Suomen Lentäjien liittoon kuuluu kaikkiaan yli 1 400 liikenne- ja helikopterilentäjää. Heistä iso osa on tällä hetkellä vailla koulutustaan vastaavaa työtä.
– Arviomme mukaan noin 70 prosenttia (lentäjistä) on tällä hetkellä lomautettuna tai työttömänä.
– Tähän liittyy nimenomaan sellaisia henkilöitä, jotka pääsevät lentämään tai ovat välillä lomautettuina sekä henkilöt, jotka ovat menettäneet työpaikkansa konkurssien myötä, Meskanen sanoo.
Lue myös: Finnairin 1 000 henkeä koskevista yt-neuvotteluista tulossa viime aikojen massiivisimmat – irtisanomiset koettelevat nyt muitakin liikenneyhtiöitä
Rahaa palaa kymmeniä tuhansia
Lentäjien koronakevättä ja -kesää voi kuvata tuskien taipaleeksi. Kun lentäjällä on työpaikka, lentokyvyn ylläpitämisestä aiheutuvista kustannuksista vastaa työnantaja.
Ilman työtä lentäjä on kustannuksista vastuussa itse.
– Meillä on lentäjiä, jotka ovat vailla työpaikkaa ja heidän osaltaan he joutuvat itse maksamaan lentoharjoitukset, jotka voivat nousta vuositasolla useampaan tuhanteen euroon.
Taloudellista taakkaa lisää itse kustannettava lentäjän koulutus, joka tuntuu etenkin vastavalmistuneiden lentäjien taloudessa.
– Tämä ala on sellainen, jossa lentäjät ovat itse maksaneet koulutuksestaan parhaimmillaan 40 000–150 000 euroon. Kaikki lisäkustannukset tässä työttömyystilanteessa ovat merkittäviä, Meskanen perustelee.