Maailmanlaajuinen pandemia on vaikuttanut tietenkin lentoliikenteeseen, mutta niin myös lennonjohtoon. Moni ei ole tullut ajatelleeksi, että yli lentävän liikenteen väheneminen pienentää valtion tuloja.
Valtio ei siis saa juurikaan tuloja ilmatilan käytöstä. Tämä voi tulevaisuudessa tulla näkymään lennonjohdon budjetissa.
Fintrafficin asiakkuus- ja markkinointijohtajan Pasi Nikaman mukaan tammikuun alussa liikennettä on ollut 70 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna.
Ylilentävää liikennettä on kuitenkin tullut takaisin jo jonkin verran.
– Ylilentävä liikenne tuo suurimman osan tuloista. Kyllä sieltä tulee ihan mukavasti rahaa, puhutaan kuitenkin kymmenistä miljoonista, Nikama kertoo.
Ja vaikka liikenne onkin hiljentynyt, velvoite on pitää Suomi avoinna liikenteelle 24/7.
Lue myös: Finnair seuraa tarkasti, minkälaisia mahdollisuuksia avautuu, kun Norwegian luopuu kaukolennoista – ”mielenkiintoinen kehityskulku”
Taivaalle kaivataan
Jos valtion rahakirstu pienenee ylilentävän liikenteen vähäisyyden vuoksi, ahdinko on vielä suurempi alalla olevilla ihmisillä.
Auto- ja kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n toinen varapuheenjohtaja Harri Pasanen tiivistää tilanteen olevan huono matkustamohenkilökunnan kannalta.
Noin 100 on töissä, 200 vuorottelee töiden ja lomautusten kanssa ja noin 2 000 on lomautettu kokoaikaisesti.
Matkustamohenkilökunta on siirtynyt uudelleenkoulutuksiin, etsinyt väliaikaisen työpaikan, jatkanut opiskeluja tai vaihtanut alaa kokonaan.
Pasasen mukaan isoimman lomautetun ryhmän lomautusten on arvioitu päättyvän maaliskuussa.
– Mutta ei se varmasti tässä määrin pääty. Ennusteita on monenlaisia, mutta jonkinlainen arvio on, että ehkä vasta kahden vuoden päästä aletaan olla normaalitilanteessa, Pasanen kertoo.
AKT:n palkkasihteerin Johanna Tuomaalan mukaan esimerkiksi lentoemännän työ on kutsumusammatti, eikä tässä tapauksessa päätös ammatinvaihdosta ole helppo.
– He kaipaavat sinne taivaalle todella paljon.
Finnair on toiveikas
Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner uskoo, että lentoliikenne tulee vielä palautumaan ennalleen. Etenkin vapaa-ajan matkustuksen uskotaan palautuvan pandemiaa edeltävälle tasolle parin vuoden aikana.
Yritys- ja työmatkailu tulee varmasti osittain korvaantumaan etäyhteyksillä. Kysyntää silti on edelleen.
– Me uskomme, että lentoliikenne palautuu parin vuoden kuluessa.
Finnairin arvio on, että liikenne alkaa asteittain palautua pääsiäisestä eteenpäin.
– Liikenteen palautumisen vauhti riippuu pitkälti rokotusvauhdista, rokotuskattavuuden etenemisestä ja siitä, miten matkustusrajoituksia puretaan.
Vuoden 2021 lopussa lentoliikenteen odotetaan olevan jo lähempänä normaalia.