Kesällä 2018 suomalaisia lentomatkustajia ovat haitanneet lentojen myöhästymiset, joiden määrä on ollut yli kaksinkertainen edelliskesään verrattuna. Syynä tähän ovat muun muassa lakot, lentäjäpula ja huono sää.
Video: Lentokentälle voi ilmeisesti tilata myös pizzaa: "Sanoin, että tilaan tusinan verran, niin sitten he suostuivat tuomaan"
Lue juttu kokonaisuudessaan täältä.
Myöhästymisen tuplaantuminen käy ilmi tilastoista, joita Flightstats tarjoaa koskien kansainvälistä lentoliikennettä.
Tilastot osoittavat, että heinäkuussa 2017 yli 15 minuuttia myöhästyneiden lentojen määrä oli 926, kun vuonna 2018 luku oli jopa 1921.
Apua korvausten vaatimisessa tarjoava Peruutetutlennot.fi:n mukaan lukuisat myöhästymiset johtuvat ennen kaikkea lakoista, lentäjäpulasta ja huonosta säästä ympäri Eurooppaa.
Myöhässä erityisesti SAS, Norwegian ja Turkish Airlines
– On selvästi huomattavissa, että ihmiset matkustavat aiempaa enemmän, ja tämä aiheuttaa painetta lentokentillä. Koko lentokalusto on käytössä, ja jos ensimmäinen lento on peruttu tai myöhässä, ovat siitä aiheutuneet myöhästymiset vaikuttaneet myöhempiin lentoihin ja jopa eri lentoreittihin, toteaa Peruutetutlennot.fi:n viestintäpäällikkö Line Jensen.
Tänä kesänä yhteydenottojen määrä korvauksiin liittyen on myös tuplaantunut viime kesään verrattuna. Erityisesti korvauksia vaativat matkustajat, joiden lentoyhtiö on ollut SAS, Norwegian ja Turkish Airlines.
Näin toimit, jos lentosi myöhästyy
Myöhästymisistä kärsineillä lentomatkustajilla on tänä vuonna aiempaa enemmän vaadittavaa. EU-tuomioistuin päätti nimittäin kevään lopulla, että lentoyhtiöiden sisäiset lakot eivät enää vapauta lentoyhtiötä korvausvelvollisuudesta.
Lentomatkustajien oikeudesta korvaukseen määrittää EU-asetus 261/04. Korvauksen määrä riippuu lentomatkan pituudesta ja vaihtelee 125-600 euron välillä matkustajaa kohden.
Toimi näin, jos lentosi on myöhässä
1. Kysy lentohenkilökunnalta syy myöhästymiseen
2. Säilytä lentolippu, maihinnousukortti tai muut matka-asiakirjat
3. Säilytä kuitit ruoasta, juomista, hotellista ja kulkuvälineistä ja muista ylimääräisistä kuluista, joita odotusajasta aiheutuu.
4. Jos lentoyhtiö ei tarjoa uutta reittiä, varaa uudet lentosi itse. Lentoyhtiön kuuluu palauttaa käyttämättömien lentolippujen hinta.