Lentoliikenteen lakon vaikutus lomailijoihin selkiytyy alkuviikolla – matkanjärjestäjät eivät ole vielä peruneet matkojaan

Finnairilla yli 30 000 lakkopäivien matkustajaa on muuttanut matkasuunnitelmiaan.

Matkanjärjestäjät odottavat saavansa alkuviikolla lisätietoja siitä, miten lentoliikenteessä ensi viikon torstaina alkava kaksipäiväinen lakko vaikuttaa lentoliikenteeseen. Osa lentomatkustajista on joutunut muuttamaan suunnitelmiaan lakonuhan vuoksi.

Matkatoimisto Tui Finlandin viestintäpäällikön Laura Aaltosen mukaan lakon vaikutukset ovat toistaiseksi epäselvät. Hän ennakoi STT:lle, että vaikutuksista tiedetään tarkemmin alkuviikolla.

– Tällä hetkellä olemme tiedottaneet asiakkaille, että olemme heihin suoraan yhteydessä, jos heidän lentoihinsa tulee muutoksia.

Lakkoon osallistuvat lentokenttiä hallinnoivalla Finavialla ja sen tytäryhtiö Airprolla työskentelevät JHL:n jäsenet.

Tui Finlandin järjestämät lomalennot lähtivät torstaina ja perjantaina normaalisti kohteisiin, eikä lakkopäiville kaavailtuja lentoja ole myöskään peruttu. Lakkopäiville ajoittuvat matkat ovat pitkälti loppuunmyytyjä, mutta osa matkoista on edelleen myynnissä.

Jos lentoja ei pystytä järjestämään, peruuttaa Tui Finland matkan, jolloin asiakas on oikeutettu saamaan rahat takaisin. Jos asiakas haluaa itse peruuttaa matkan, veloitetaan matkasta peruutuskulut, Aaltonen kertoo.

Mikäli paluulento tapahtuisi mahdollisen lakkopäivän aikana, suojelee matkustajaa matkapakettilaki. Tällöin matkanjärjestäjän tulee lennättää asiakas takaisin Suomeen.

– Jos lentokenttä on kiinni, niin se on meidän vastuullamme järjestellä.

Aaltosen mukaan asiakkaat ovat olleet jonkin verran yhteydessä suunnitellun lakon vaikutuksista omaan matkaan. Eniten ihmisiä on huolettanut menomatkan lennon toteutuminen kohteeseen eikä niinkään paluulennon viivästyminen.

– Suurin osa haluaa sinne lomamatkalle, kun katsoo ikkunasta ulos.

Lakkopäivien lennot loppuunmyytyjä

Myöskään Tjäreborg ei ole vielä perunut lakkopäivien matkojaan. Lähtökohtana on saada ihmiset matkaan, kertoo maajohtaja Jessica Virtanen Tjäreborgilta.

– Tämä varmasti ratkeaa heti tuossa viikon alussa, ja sen jälkeen ollaan yhteyksissä asiakkaisiin.

Osaan omatoimimatkaajista Tjäreborg on jo ollut yhteydessä ja pyrkinyt siirtämään heidän lentojaan. Tjäreborg on myös ollut tekstiviestitse yhteydessä asiakkaisiin, joiden matkaan lakko saattaa vaikuttaa.

Virtasen mukaan lakkopäivien myyntiä ei ole virallisesti lopetettu, mutta charterlennot ovat olleet loppuunmyytyjä.

Jos lomalentoihin tulee suuria muutoksia, voi asiakkaalla olla oikeus peruuttaa matka ilman kuluja, Virtanen kertoo.

Mikäli paluulento viivästyy lakon takia, huolehtii matkatoimisto majoituksesta. Matkustajien aterioinnista aiheutuvat kustannukset hoidetaan Virtasen mukaan eri tavoin majoituksesta riippuen.

– Siinä voi olla erilaisiakin ratkaisuja, miten asia hoidetaan. Toiset saattaa asua hotelleissa, jossa on ruokatarjoilu ja toiset ei. Tilanteet voivat olla hyvin erilaisia.

Virtanen kertoo, etteivät asiakkaat ole juurikaan siirtäneet pakettimatkoja lakonuhan takia. Sen sijaan osa omatoimimatkaajista on siirtänyt matkaansa.

Yli 30 000 muuttanut matkasuunnitelmiaan Finnairilla

Lentoyhtiö Finnair ei ole vielä perunut lentojaan lakon takia, mutta sen vaikutukset yrityksen lentotoimintaan tulevat olemaan merkittävät, kertoo viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist Finnairilta.

Hän uskoo, että yhtiö pääsee alkuviikosta viestimään asiakkaille lakon vaikutuksista lentoihin. Finnair on jo ennakoivasti tarjonnut asiakkaille mahdollisuutta siirtää lentojaan pois lakkopäiviltä. Jos lakon vuoksi matkan toteutuminen ei onnistu vaihtoehtoisilla lennoilla, voi lennon perua ja hakea lennon takaisinmaksua. Noin puolet lakkopäivien asiakkaista on hyödyntänyt mahdollisuutta muuttaa matkasuunnitelmaa.

– Yli 30 000 asiakasta on jo muuttanut matkasuunnitelmiaan.

Lakkopäiville sijoittuvien lentojen myynti lopetettiin Tallqvistin mukaan heti, kun tieto lakosta tuli.

Lentoja voi ostaa myös erilaisilta varaussivustoilta, jolloin matkatoimisto on Finnairin viestinnän mukaan vastuussa myymistään lipuista. Finnair on ilmoittanut matkatoimistoille, että kyseisiin lippuihin voi tehdä yhden muutoksen kuluitta. Tällöin asiakkaan tulee olla suoraan yhteydessä matkatoimistoon. Finnairin muutosehdot eivät kuitenkaan koske lentoja, joissa esimerkiksi varauksen jatkolento tapahtuu toisella lentoyhtiöllä.

Lakko on ruuhkauttanut Finnairin asiakaspalvelun, sillä osa lipuista ei tavanomaisesti salli muutoksia. Tällöin muutokset pystytään tekemään ainoastaan asiakaspalvelussa.

– Aika ajoin meidän asiakaspalvelu on ollut ruuhkautunut.

 

Lue myös:

    Uusimmat