Sanoma Media Finland ostaa Urheilulehden A-lehdiltä. Kaupan myötä Urheilusanomat ja Urheilulehti yhdistetään.
Urheilulehden toimittajat eivät siirry Sanoman palvelukseen, kertoo Ilta-Sanomien kustantaja Tapio Sadeoja. Hän on myös uuden urheilujulkaisun tuleva päätoimittaja.
– Suomeksi sanottuna tarkoittaa sitä, että tämän tulevan tuotteen tekevät Ilta-Sanomien ja Urheilusanomien toimitus.
Sadeojan mukaan Sanoma tavoittelee kaupan avulla suurempaa yleisöä urheilujournalismilleen.
Urheilulehden on toimittanut A-lehdille Närsäkkälän Viestintä. Lehteä on ollut tekemässä 15 henkeä, joiden työt loppuvat kaupan vuoksi. Nykyinen toimitus ei jatka lehden tekoa 22. kesäkuuta jälkeen, päätoimittaja Jukka Rönkä kertoi Twitterissä.
Rönkä kertoi maanantaina STT:lle, että tunnelmat toimituksessa olivat pettyneet, kun tieto lehden kaupasta tuli.
– Ei ole katkeruutta eikä mitään negatiivista A-lehtiä kohtaan. Mutta rouhii tuolta syvältä. Mutta emme meinaa jäädä tuleen makaamaan. Vielä me palaamme joku päivä.
Vuodesta 1898 ilmestynyt Urheilulehti on maailman toiseksi pisimpään säännöllisesti ilmestynyt urheilun aikakauslehti italialaisen La Gazzetta dello Sportin jälkeen. Röngän mukaan Urheilulehti kasvoi 2000-luvulla todelliseksi haastajaksi Urheilusanomille ja meni lukijamäärissä jopa ohi. Siksi lehden myyminen kilpailijalle teki erityisen kipeää.
Uusi nimi vielä hämärän peitossa
Urheilulehti ilmestyy nykyisessä muodossaan kesäkuun loppuun saakka. Uuden median nimi päätetään myöhemmin.
Painetun lehden lisäksi uusi urheilujulkaisu sisältää IS Extran, joka lähettää sekä suoria urheilulähetyksiä että urheilu-uutisia eri kanavissa.
A-lehdet päätti luopua Urheilulehdestä, koska yhtiö on tuonut markkinoille paljon uusia tuotteita, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Juha Blomster.
– Kun uutta tekee, jostain on pakko luopua. Tämän takia päädyttiin tämmöiseen ratkaisuun, niin vaikeaa kuin se onkin.
Blomster ei ottanut kantaa siihen, onko Urheilulehden tekeminen ollut A-lehdille kannattavaa.
Sanoma on STT:n suurin omistaja.