Red Bull uskoo nyt tietävänsä salaisuuden Mercedeksen jättimäisen suoravauhdin takaa. Brasilian F1-viikonloppuna Lewis Hamiltonin hylkäykseen johtanut tapahtumasarja lähti sen sijaan liikkeelle täysin eri havainnosta.
Kahden F1-jättiläisen välinen sanasota yltyi Brasiliassa ennennäkemättömälle tasolle sen jälkeen, kun sprintin paalupaikka-ajan tykittänyt Hamilton hylättiin liikaa avautuneen takasiiven takia.
LUE MYÖS: Sodanjulistus F1-sarjassa? Toto Wolff laukoi ilman rajoitinta Mercedeksen kokemista vääryyksistä – "Diplomatia päättyi tänään"
Hamilton onnistui kuitenkin valtavassa tehtävässä nousemalla ensin takarivistä sprintin viidenneksi ja siitä kisasunnuntain Max Verstappenin ohi aina GP-voittoon asti.
Taustalla käytiin jatkuvaa tallien välistä uhittelua, jonka seurauksena Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff julisti tiiminsä tutkivan nyt kaikki Red Bullista pudonneet teipinpalasetkin vastustajan esittämien syytösten jälkeen.
Red Bullin neuvonantajan Helmut Markon mielestä Wolff voi rauhassa toimia haluamallaan tavalla.
– Herra Wolff puhuu paljon, kun päivä menee pitkäksi, Marko tokaisi saksalaiselle F1-insider-sivustolle.
– Automme ovat olleet sääntöjenmukaisia teknisissä tarkastuksissa. Emme ole missään nimessä huolissamme. Ja hänhän on jo koko vuoden seurannut meitä tarkasti, Marko totesi.
Samalla on käynyt ilmi, että lauantaina Hamiltonin hylkäykseen johtanut havainto Mercedeksen takasiiven liiallisesta aukeamisesta tuli tallille itselleenkin yllätyksenä. Red Bullin tekemä tutkintapyyntö kohdistui nimittäin aivan toiseen ominaisuuteen: siiven liiallisen taipuvuuteen.
Red Bull "tietää" nyt, mistä Hamiltonin vauhdissa on kyse
Tallipäällikkö Christian Hornerin mukaan Red Bull on nyt saanut kerättyä riittävästi tietoa siitä, mikä on tehnyt Mercedeksen autosta niin vikkelän suorilla.
– Tiedämme erittäin selvästi, mistä siinä on kyse, Horner kommentoi Sky Sportsille.
– Se antaa luonnollisesti autolle mahdollisuuden sellaiseen vauhtiin, jota fysiikka ei sallisi. Tuollaisten hevosvoimien saavuttaminen olisi aika merkittävää, Horner vihjaisi.
Horner kertoo Red Bullin työstäneen tiedustelupakettiaan jo tovin siitä lähtien, kun Mercedeksen vauhti alkoi yllättäen kasvaa alkukauden jälkeen. Tekninen suunnittelija Adrian Newey vieraili Kansainvälisen autoliiton FIA:n pakeilla perjantaina, mutta toistaiseksi mitään protestia Red Bull ei ole esittänyt.
– Kuten sanoin, tämä on jotain, jota olemme nähneet jo jonkin aikaa, mutta se on FIA:n tehtävä valvoa. Säännöt ovat aika suppeat, mutta ne tiukkenevat koko ajan.
– Me siis pidämme tätä silmällä, koska varsinkin Lewis oli ihan omassa sarjassaan. Hän oli 27 kilometriä tunnissa nopeampi kuin Lando (McLarenin Lando Norris), kun hän teki ohituksen, missä on kyse täysin eri formulasarjasta, Horner kommentoi.
LUE MYÖS: Hämmentävä paljastus F1-kisan kohutapauksesta: tuomaristo ei nähnyt kunnolla Max Verstappenin kyseenalaista toimintaa
Red Bull pyrkiikin mestaruustaistelun viime metreillä saamaan aikaiseksi jotain vastaavaa kuin Mercedeksen alkukaudesta läpi ajama muutos takasiivien joustavuuden mittaamisessa. Vastustajan pakottaminen äkillisiin muutoksiin voisi tuoda nopeamman vaikutuksen kauden kulkuun kuin protestin jättäminen, jonka Helmut Marko myöntää vaikeaksi.
– Se olisi meille vihon viimeinen keino. Ensin meidän täytyisi koota yhteen riittävät palaset, mutta meillä ei ole vielä riittävästi faktoja sen jatkamiseen, Marko tunnusti Grandpxnews-sivuston mukaan.
– Meille uusi moottori toi kolmesta viiteen lisää kilowatteja. Hamiltonin uusi moottori toi reilut 15. Mercedes sanoo, että heidän moottorinsa kuluvat järjettömällä tavalla, mutta siitä ei ole apua meille, koska kausi on lopussa.
– Nyt yritämme vain ymmärtää, miten kaikki toimii, Marko kommentoi.