Pedro de la Rosa menetti työpaikkansa McLarenilla Lewis Hamiltonille. Pitkän ja ansiokkaan F1-uran brittitallissa tehnyt espanjalainen on kuitenkin kaikkea muuta kuin katkera; olisihan hän itse tehnyt tallipäällikkönä saman päätöksen – etenkin erään syyskuussa 2006 ajetun testipäivän jälkeen.
LUE MYÖS: Nyt se on varmaa: F1-sarjan tulevaisuus meni kertaheitolla täysin uusiksi
Kaikkiaan kahdeksan kautta McLarenin testikuljettajana ajanut de la Rosa sai kaudella 2006 ylennyksen kisakuskiksi, kun Juan Pablo Montoyan paikka Kimi Räikkösen tallikaverina vapautui kesken kauden.
Siihen mennessä 64 GP-starttia ajanut espanjalainen nappasi loppukauden kahdeksassa osakilpailussa uransa ainoaksi jääneen palkintokorokesijoituksen, Unkarin GP:n kakkossijan, mutta se ei riittänyt siihen, että Ron Dennis ja Martin Whitmarsh olisivat uusineet hänen sopimuksensa.
Oli selvää, että Räikkönen lähtisi kauden päätteeksi Ferrarille ja hänet korvaisi Renault'lta siirtyvä Fernando Alonso. Toiseen autoon oli tyrkyllä Dennisin pitkäaikainen suojatti, Hamilton, joka sinetöi 10. syyskuuta 2006 Monzassa GP2-sarjan, nykyisen F2:n, mestaruuden.
De la Rosa näki läheltä, miten hänen mahdollisuutensa kisakuskin paikkaan murenivat, kun hän oli paikalla Hamiltonin ensimmäisessä F1-testissä.
– Olimme testaamassa syyskuussa Silverstonessa. Silloin mieleni muuttui. Meillä oli kaksi autoa. Se oli Lewisin ensimmäinen kokemus F1-autosta. Hän teki yhden vedon, eikä hänen vauhtinsa riittänyt alkuunkaan. Katsoin hänen dataansa yhdessä kisainsinöörini kanssa, joka sanoi minulle, että: ”Pojan pitää kehittyä tulevina vuosina valtavasti. Hänellä on pitkä tie edessään.” Olin samaa mieltä, de la Rosa kertaa Beyond the Grid -podcastissa.
LUE MYÖS: Uusi käänne: Legendaarinen F1-kisa peruttu – "Ei missään olosuhteissa mahdollista"
– Sitten kävin itse tekemässä yhden vedon, palasin varikolle ja katsoin aikoja. Lewis oli yhtäkkiä nopein, toisella vedollaan. Ihmettelin, mitä oli tapahtunut. Minulle sanottiin, että hän oli saanut uudet renkaat alleen. Katsoin taas dataa, ja hän oli niin nopea Copse-, Maggotts- ja Becketts-mutkissa, että sillä hetkellä tajusin Lewis Hamiltonin potentiaalin. Katsoin dataa muutaman sekunnin, ja silloin tajusin, että meillä on valtava ongelma – meillä eli minulla ja kaikilla muilla kuljettajilla. Se oli hänen ensimmäinen F1-testinsä, hänen toinen vetonsa. Tajusin, että tämä kaveri on todella, todella nopea. Olen nähnyt monia kuljettajia elämässäni, todella hyviäkin kuljettajia, mutta kun näin Lewisin, ajattelin, että vau, tämä on todella erityistä.