F1-sarja palaa kesätauolta viikonloppuna Belgian Spassa. Tasan 30 vuotta sitten samalla radalla nähtiin F1-debytantti, joka kirjoitti sittemmin lajin historiankirjat uusiksi. Michael Schumacherin kisainsinöörinä Jordanilla toiminut Trevor Foster muistelee Motorsport Magazinen haastattelussa saksalaisikonin hämmästyttävää avauskisaa.
Schumacher nousi F1-sarjaan kesken kauden, kun Jordanin kisakuski Bertrand Gachot päätyi kahakkaan lontoolaisen taksikuskin kanssa ja joutui lopulta vankilaan.
Schumacher oli vakuuttanut Jordanin väen ajaessaan Japanin Formula 3000 -sarjassa ja sai mahdollisuuden. Saksalaiselle järjestettiin pikainen testisessio Silverstonessa, missä hän vakuutti tallin johdon välittömästi.
Glamour oli kuitenkin kaukana, kun Schumacherin autoa lähdettiin kuljettamaan Englannista kisapaikalle Belgiaan.
– Kisatiimi oli lähtenyt jo Belgiaan (toisen kuljettajan) Andrea de Cesariksen auton ja vara-auton kanssa, joten me päädyimme kuljettamaan Michaelin auton pakettiautolla ja trailerilla, Foster muistelee.
LUE MYÖS: F1-pomo kertoo, mitä Silverstonen varikolla tapahtui, kun Michael Schumacher oli ajanut ensimmäiset kierroksensa F1-autolla – insinöörit saivat heti näpeilleen: "Tällainen minä olen!"
Foster oli ehtinyt hämmästyä Schumacherin kyvyistä jo Silverstonen pikatestissä, missä saksalainen tottui F1-autoon heti ensimmäisillä ajamillaan kierroksilla. Myös itselleen aiemmin vieraan Span radan Schumacher omaksui hetkessä omalla tyylillään.
Foster pyysi Spassa hyvin ajanutta de Cesarista opastamaan saksalaisen radan saloihin. Schumacherilla oli kuitenkin omat suunnitelmansa.
– Michael sanoi, "älä huoli, minulla on taittopyörä". Hän pyöräili itsekseen ympäri Span rataa. Kun hän palasi, Andrea sanoi olevansa kiireinen, joten Michael lähti uudelleen. Niin hän oppi, Foster kertoo.
– Seuraavan aamun vapaissa harjoituksissa ei olisi voinut arvata, että hän ajoi siellä ensimmäistä kertaa. Hän oli heti kilpailukykyinen. Hän oli hyvin rento radiossa. Todella keskittynyt siihen, mitä oli tekemässä ja erittäin rauhallinen ja tarkka antaessaan palautetta autosta.
LUE MYÖS: Michael Schumacherin ex-luottomieheltä karu väite Corinna Schumacherin toimista – "Mistä minua rangaistaan?"
Schumacherin huima vauhti aiheutti jopa sen, että Foster pelkäsi nuorukaisen ajavan yli omien rajojensa ja hajottavan auton. Pienelle tallille korjauskulut olisivat olleet paha kolaus.
– Muistan sanoneeni hänelle: "Michael, oletko varma, ettet ylitä rajoja?"
– Hän vastasi rauhallisesti: "Ei, ei, ei. Olen rajoilla, mutta en yli.
Foster muistelee hämmästyneensä Schumacherin tavasta keskittyä jokaiseen yksityiskohtaan. Hän nostaa esiin saksalaisen jatkuvan halun harjoitella varikkopysähdyksiin ajamista.
–Hän halusi koko ajan tietää, oliko ajanut kuusi tuumaa pitkäksi vai lyhyeksi. Hän oli selvittänyt kaikki pienet yksityiskohdat, joita hänen mielestään piti hioa.
Uskomattoman nopea
Schumacherin häkellyttävä vauhti näkyi tulosliuskalla. Saksalainen jätti kokeneen ja Spassa perinteisesti hyvin ajaneen tallikaverinsa varjoonsa ja ajoi aika-ajossa seitsemänneksi.
– Kaikki olivat vakuuttuneita, koko talli ja kaikki koko varikkosuoralla. Siltä oli mahdotonta välttyä. Kaikki puhuivat hänestä, Foster sanoo.
– Michaelilla ei ollut epäilystäkään siitä, että hän oli tullut voittamaan koko kisaa.
Kilpailussa Schumacher nousi heti lähdössä jo viidenneksi. Vain taivas oli rajana, mutta saksalaisen Jordanin kytkin petti heti ensimmäisellä kierroksella.
Fosterin mukaan Schumacherin kokemattomuus näkyi tässä kenties ainoan kerran koko viikonlopun aikana. Saksalainen oli rääkännyt autonsa kytkintä jo lämmittelykierroksella tehden kaksi harjoituslähtöä. Kytkin kesti vielä kisalähdön, mutta ei enää neljättä revitystä. Fosterin mukaan autossa käytettiin moottorivalmistajan vaatimuksesta kaksilevyistä kytkintä normaalin kolmilevyisen sijaan.
Kytkin joutui neljännen kerran koville, kun Schumacher haki ensimmäisellä kierroksella optimaalista lähtöä neulansilmämutkasta.
– Se hieman osoitti hänen kokemattomuutensa. Hän painoi kytkimen pohjaan neulansilmässä, antoi auton liukua mutkan läpi saadakseen hyvän lähtön alamäkeen. Hän käytännössä teki uuden lähdön, koska niin hän enemmän kierroksia. Kytkin hajosi täysin, Foster kuvailee.
– Se oli ainoa kerta, kun hänen kokemattomuutensa kääntyi häntä vastaan. Mutta se olisi rehellisesti sanoen voinut tapahtua kenelle tahansa.
Vaikka kisa jäi alle kierroksen mittaiseksi, riittivät näytöt tuomaan Schumacherille ajopaikan kuninkuusluokassa. Loppu on historiaa.
Jordanille Schumacher ei enää jäänyt, vaan siirtyi Flavio Briatoren johtamaan Benetton-talliin, jonka väreissä ajoi lopulta kahteen maailmanmestaruuteen.
– Meidän kaltaisemme pienen tallin olisi ollut erittäin vaikea pitää hänen tasoistaan kuljettajaa seuraavalle kaudelle. Mutta ollakseni rehellinen olisi ollut mukava työskennellä hänen kanssaan kauden lopuissa viidessä kilpailussa. Kaikki havahtuivat siihen, kuinka hyvä hän oli.
– Koko hänen viikonloppunsa on todella vakuuttava – minulle se oli kunnia. Se ei yllättänyt, mitä hän on sittemmin tehnyt.