Racing Point -tallin teknisenä johtajana toimiva Andrew Green käy Beyond the Grid -podcastin tuoreessa jaksossa läpi mittavaa uraansa F1-sarjassa. Greenin ensimmäinen F1-työnantaja oli Jordan-talli vuonna 1990, ja seuraavalla kaudella hän pääsi näkemään läheltä Michael Schumacherin ensiaskeleet ykkösissä.
Jordanin kilpakuljettajina kaudella 1991 toimivat italialainen Andrea de Cesaris ja belgialainen Bertrand Gachot. Schumacher tuli kuvioon mukaan kauden 11:nnen, Belgiassa ajetun osakilpailun alla, kun Gachot oli joutunut vaikeuksiin sumutettuaan lontoolaista taksikuskia kyynelkaasulla.
Eddie Jordan nappasi Gachot'n korvaajaksi 22-vuotiaan Schumacherin, sillä talli oli rahapulassa ja Schumacherin taustalla vaikuttaneet Mercedes ja Sauber lupasivat maksaa 150 000 dollaria kaikista niistä kilpailuista, jotka Schumacher ajaisi Jordanilla.
LUE MYÖS: Mies, jonka F1-uran Kimi Räikkönen pysäytti – edes Helmut Markon likainen peli ei estänyt suomalaisen läpimurtoa
Schumacher ei ollut tuolloin ajanut F1-autolla vielä metriäkään, joten hänelle järjestettiin ennen Belgian GP:tä testi Silverstonessa, aivan Jordanin tehtaan naapurissa. Green toimi tuolloin datainsinöörinä monien muiden tehtäviensä ohella.
– Eddie sanoi, että testaamme Michael Schumacher -nimistä kaveria, joka ajaisi meillä Spassa. Emme tienneet hänestä juurikaan. Silloin ei ollut Googlea, Green muistelee podcastissa.
– Michael nousi autoon ja ajoi ensimmäiset kierrokset. Näimme heti, että hän pääsi vauhtiin. Hän ei pelleillyt. Suoraan edessämme oli kova jarrutuspaikka, ja kun hän tuli siihen vain muutaman kierroksen jälkeen, näimme, että hän puski tosissaan. Jarrut hehkuivat punaisina.
Schumacheria testain aikana ohjeistanut insinööri Trevor Foster pyysi nuoren saksalaisen sisään, kun tämä oli ajanut Greenin muistikuvien mukaan 5–6 kierrosta. Varikolla käytiin seuraavien minuuttien aikana keskustelu, joka paljasti, ettei Schumacher ollut mikään pystymetsästä tempaistu satunnainen varamies.
– Trevor sanoi hänelle, että olisi ehkä syytä hieman hidastaa. Ei pitäisi puskea liian kovaa liian nopeasti. Schumacher vastasi: "En minä vielä mitään puske, tällainen minä olen!"
– Kun Trevor sitten kysyi, mitä Michael oli mieltä autosta, tämä alkoi kuvailla auton ominaisuuksia. Olimme kuulleet täsmälleen samoja asioita omilta kuljettajiltamme. Hän meni todella pieniin yksityiskohtiin: kertoi, miten auto käyttäytyi, miten sillä pitäisi ajaa kilpailussa, miten sitä pitäisi säätää tai muuttaa. Olimme täysin ällistyneitä. Emme olleet koskaan nähneet kenenkään istuvan ensimmäistä kertaa F1-autossa ja kertovan sitten täydellisesti, mitä auto tekee ja miten se on säädetty. Andrea ja Bertrand olivat ajaneet puoli vuotta, Michael 5–6 kierrosta, ja silti heidän kertomuksensa menivät täysin yksiin.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Lopullisesti Schumacherin lahjakkuus kävi ilmi Spassa, kun hän ajoi Jordaninsa seitsemänteen lähtöruutuun ja löi huomattavasti kokeneemman tallikaverinsa yli seitsemällä kymmenyksellä.
– Andrea yllätettiin täysin. Hän ei ollut odottanut tallikaveria, joka näyttäisi hänelle heti, miten ajetaan. Andrean kunniaksi on kuitenkin sanottava, että hän otti sen nöyrästi vastaan. Hän alkoi tutkia Michaelin dataa, Green sanoo.
Schumacherin debyyttikilpailu päättyi keskeytykseen jo ensimmäisellä kierroksella. Tulokaskuljettaja poltti kytkimensä startissa, koska ei ollut voinut harjoitella lähtöjä riittävästi. De Cesaris puolestaan oli matkalla Jordanin ensimmäiseen palkintokorokesijoitukseen, kakkossijaan, mutta hänen moottorinsa hajosi aivan kilpailun lopussa.
– Moottoria oli muutettu, ja se poltti liikaa öljyä. Öljyä ei ollut riittävästi, että olisimme päässeet maaliin. Andrea oli matkalla upeaan suoritukseen, Green muistelee.
Belgian GP jäi lopulta Schumacherin ensimmäiseksi ja viimeiseksi kilpailuksi Jordanilla. Hän oli muuttanut Eddie Jordanin kanssa tekemästään aiesopimuksesta yhden the-sanan a-sanaksi ja pääsi näin neuvottelemaan itsensä Flavio Briatoren johtamaan Benetton-talliin jo seuraavaan osakilpailuun mennessä.