Viime päivinä on käyty melkoista keskustelua oluen roolista urheilutapahtumissa. Jopa jääkiekkoliiton patriarkka Kalervo Kummola ilmoitti, että olutta voitaisiin oikein hyvin myydä jääkiekko-otteluissa myös katsomoihin.
Tämä tarkoittaisi sitä, että koko jäähalli olisi yhtä anniskelualuetta. En itsekään kuulu sääntelyn ja holhouksen kannattajiin, mutta kysyn silti, miksi urheilutapahtumissa pitäisi voida myydä ja ostaa alkoholia vapaasti?
”Hienoja hetkiä ja vahvoja tunteita”
Helsingin IFK lähetti tiedotteen, jossa kerrottiin mm Sinebrychoffin ja HIFK:n yhteistyöstä jo 30 vuoden ajalta sekä myyntiin tulevasta IFK-oluesta. Tiedotteessa Sinebrychoffin markkinointijohtaja Kirsi Räikkönen runoili näin:
”Urheilutapahtumaan ei mennä, tai sitä ei katsota televisiosta ainoastaan tuloksen vuoksi, kyseessä on kokonaisvaltainen elämys, joka alkaa jo siitä kun otteluun lähtöä suunnitellaan tai laitetaan fanipaita päälle. Hyvä olut yhdessä kaverien kanssa on osa pelielämystä ja ottelua käydään läpi oluen ääressä sen jälkeenkin. Jääkiekko on suomalaisten lempilaji, joka tuo meidät yhteen kokemaan hienoja hetkiä ja vahvoja tunteita yhdessä. Näissä hetkissä haluamme olla mukana.”
Lisäksi tiedotteessa painotettiin panimoteollisuuden ja jääkiekon työllistävää vaikutusta.
Pomomiehet hämmästelevät
Samaan aikaan toisaalla HIFK:n puheenjohtaja Timo Everi sekä Kummola pitivät omat olutpuheenvuoronsa.
- Jos on halua alkoholin suurkuluttamiseen, niin paljon helpompaa se on monessa muussa paikassa kuin jäähallissa, Everi kommentoi Uudelle Suomelle.
- En mä näe mitään haittoja. Mä sanoisin, että Suomessa voitaisiin ihan hyvin mennä pohjoisamerikkalaiseen malliin, että voitaisiin myydä katsomossakin olutta. Siis mietoja alkoholijuomia, Kummola puolestaan kommentoi samassa lehdessä.
Lehden juttu jatkuu:
Erätauoilla katsojien aika menee olutjonossa. Olut on nautittava kymmenen minuutin jonotuksen jälkeen noin viidessä minuutissa, jos haluaa ehtiä katsomaan seuraavaa erää alusta saakka.
- Totta kai se on elämää hankaloittava asia. Ja mun on vaikea ymmärtää, että mikä tää syy on. Minkälaisia asioita me pelätään? Mihin asioihin me ei suomalaisissa luoteta? Everi kysyy.
Eikö itse urheilu riitä?
Pidän itsekin oluesta sekä urheilusta, mutta en oikein jaksa ymmärtää, miksi ne on pakko yhdistää? Eikö urheilutapahtumaa pidetä riittävän hyvänä ja viihdyttävänä ellei sitä ryyditetä alkoholilla? Miten tuoppi tai kaksi tekee urheilutapahtumasta nautittavamman ja kokemuksesta väkevämmän?
Sanokaa kukkahattusedäksi, jos haluatte, mutta itse kieltäisin oluenmyynnin urheilutapahtumista kokonaan. Alkoholi ei kuulu urheilun arvoihin, eikä sen nauttiminen kilpailuissa tai otteluissa ole mielestäni oikeanlaisen mielikuvan luomista lapsille ja nuorille, jotka tapahtumiin tulevat. Kyllä aikuiset jaksavat seurata ottelun tai kilpailun ilman oluttakin. Kotisohvalla TV:n ääressä tai pubissa voi nauttia olutta ihan niin paljon kuin sielu sietää.
Turha älämölö
Enkä oikein ymmärrä sitäkään, miksi ihmiset lopulta kokisivat oluen katoamisen urheiluareenoilta negatiiviseksi? Oliko meillä vähemmän katsojia ennen kuin oluenmyynti sallittiin? Muutama henkilö ehkä purnaisi hetken, mutta palaisi sitten nöyrästi katsomoon, jos urheilu oikeasti kiinnostaa. Pian koko asiaa ei muistaisi kukaan. Enkä oikein jaksa uskoa siihenkään, että urheilutapahtumien oluenmyynnin volyymi olisi merkittävää panimoteollisuudellekaan. Miksi siis koko älämölö?
Mielestäni on hienoa, että meillä on lajeja ja urheiluseuroja, jotka ovat tehneet aivan toisenlaisen periaatepäätöksen. Heidän tapahtumissaan ei olutta myydä, mutta se ei ole ainakaan empiirisen kokemuksen mukaan vähentänyt yleisömääriä tai heikentänyt tunnelmaa katsomoissa. Pikemminkin päinvastoin.
Lue Lex Hollon kaikki blogit täältä