Lexus esitteli Pariisin autonäyttelyssä Lexuksen nykytyylisellä keulalla varustetun ja selvästi NX:ää pienemmän katumaasturin – konseptiversiona. Se on suunniteltu Lexuksen ja Toyotan yhteyisellä Etelä-Ranskassa sijaitsevalla muotoilustudiolla, jossa on hyvä ymmärrys eurooppalaisten tarpeiden päälle.
Autossa on kaappariovet – selvä trendi Pariisin konsepteissa – sekä ylisuuret konseptiauton pyörät. Ohjaamossa esiteltiin uusi istuinkonsepti, ja ohjaamossa oli muutenkin konseptiautokilkkeitä. Mutta kaikki tämä pintakiilto poistamalla UX näyttää yllättävän valmiilta tuotantoon.
Lexus ei kertonut mitään tietoja auton tekniikasta, mutta viereisellä Toyotan osastolla oli samaan aikaan esillä tuotantoon tuleva pieni C-HR-coupemaasturi, joten autojen tekniikassa voisi olettaa olevan yhtäläistä. Näin synergiaetujen mielessä UX:n ottaminen tuotantoon ei olisi varmasti kovin iso askel. Tästä kielii sekin, että Lexus on varannut jo omaan käyttöönsä mallinimet UX 250 ja UX 250h…
Kysymys vain on, riittääkö näin pienelle katumaasturille Lexus-asiakkaita? Ja jos päätetään, että riittää, riittääkö asiakkaita silloin enää CT:lle?
Suomessa olisi ainakin yksi varma… Karim Z. Yskowicz. Jos häneltä kysyttäisiin, montako Lexusta laitetaan, vastaus olisi satavarmasti Uxi.