Mitsubishi on uudistanut ASX:ää, mutta vielä enemmän on luvassa lähiaikoina. Konseptiautoilla on hyvä tiisata tulevaisuutta, mutta tuotantoversion olisi tietysti hyvä vastata syntyneitä odotuksia.
Geneven autonäyttelyssä esillä olevan ASX:n facelift on toteutettu melko perinteisellä kaavalla. Keulailme on uusi ja yhteneväinen nyt Outlanderin kanssa. Tärkein tekninen uudistus löytyy puolestaan keulamaskin takaa ja on uusi 1,6-litrainen sekä 114-heppainen turbodiesel. Kauppoihin se ehtii syksyn tullen.
ASX on suosittu myös Suomessa, niitä meni kaupaksi viime vuonna yli 1 100 kappaletta. Menestysresepti on sama kuin Nissan Qashaqaissa: sopiva balanssi henkilöautomaisuutta sekä maasturimaisia piirteitä. Mutta mielikuvissahan sitä saa tietysti aina matkustaa… Tätä ruokitaan puolestaan ASX Geoseek -konseptilla, jolla kosiskellaan tietysti nykyisin pieneen buumiin nousseen aarremetsästyksen modernia autoversiota.
Kolmas esillä oleva ASX on jo Tokion autonäyttelyssä esitelty eX-konsepti, joka maalailee puolestaan linjoja siitä, mitä seuraavan sukupolven ASX:ltä on lupa odottaa. Auton voimalinja edustaa myös tulevaisuutta. Etu- ja taka-akseleille sijoitetut sähkömoottorit tuottavat 190 heppaa ja tekevät autosta nelivetoisen. Litium-ioni-akustossa pitäisi puolestaan riittää virtaa 400 kilometrin ajomatkaan.