Lidl käytti tarjouslehdessään Apulannan lyriikoita kysymättä yhtyeeltä – ketju vastaa: "Pahoittelemme vilpittömästi"

6:38img
Apulanta täytti 30 vuotta – MTV vieraili stadionilla Toni Wirtasen ja Sipe Santapukin kanssa
Julkaistu 02.12.2022 17:45
Toimittajan kuva
Alexia Tänav

alexia.tanav@mtv.fi

Lidlin torstaina 1. joulukuuta julkaisemassa tarjouslehdessä käytettiin Apulannan lyriikoita kysymättä yhtyeeltä lupaa.

Twitteriin jaettiin eilen kuva kauppaketju Lidlin torstaina 1. joulukuuta julkaisemasta tarjouslehdestä, jossa ketju mainostaa ulkovalaisimia iskulauseella Valot pimeyksien reunoilla.

Ketjun mainostarkoituksessa käyttämä iskulausahdus on peräisin Apulanta-yhtyeen samannimisestä, vuonna 2015 julkaisemasta kappaleesta.

Kuvan jakanut henkilö kysyy twiitissään, mitä mieltä Apulanta-yhtyeen nokkamies Toni Wirtanen on asiasta. Wirtanen kirjoittaa vastauksenaan, että Apulannan lyriikoiden päätyminen Lidlin mainoslehteen tuli hänelle yllätyksenä.

Wirtanen vahvistaa asian myös MTV Uutisille.

Jos twiitti ei näy, voit katsoa sen tästä.

Lue myös: Apulannalla oli aikoinaan tavoitteena saada bändille mahdollisimman huono nimi – myös näitä nimiä he miettivät

Wirtanen sanoo, ettei hän halua kommentoida asiaa tässä vaiheessa tarkemmin.

– Mutta yleisellä tasolla sanoisin, että on mielestäni hirveän hyvä, että aletaan kiinnittämään enemmän huomiota artistien ja taideteosten immateriaalisempaan oikeusmaailmaan. Se on tällaisessa digitaalimaailmassa ennen kaikkea todella tärkeää. Maailma muuttuu nopeasti, ja teosten merkitykset siinä sivussa, hän sanoo.

"Pahoittelemme vilpittömästi"

Lidlin markkinointipäällikkö Jonna Musa kertoo MTV Uutisille sähköpostitse lähetetyssä lausunnossa, että tällä viikolla ilmestyneessä Lidlin mainoslehdessä on "kausivaloja mainostavalla sivulla otsikko "Valot pimeyksien reunoilla", joka on Apulannan kappaleen nimi".

Lausunnossa ei sanota suoraan, että lyriikoita käytettiin kysymättä ensin Apulannalta, mutta niiden käyttämisen kuvataan kuitenkin olleen virhe.

– Kappaleen nimen käyttäminen mainoslehdessä on virhe, jota pahoittelemme vilpittömästi. Otimme yhteyttä yhtyeen edustajiin heti tänään aamupäivällä virheen tultua ilmi, lausunnossa kerrotaan.

Musan lausunnon mukaan otsikko on nyttemmin poistettu ketjun digitaalisista kanavista.

Lue myös: 30-vuotias Apulanta juhlii pyöreitä vuosia jättikonsertissa, joka maksaa rumpali Santapukin mukaan kolmen kivitalon verran

Tuoreimmat aiheesta

Apulanta