Helsingin yliopiston liikennelääketieteen professori Timo Tervo vastasi kysymykseemme siitä, miksi liikenteessä näkee paljon kiusaamista niin autoilijoiden, pyöräilijöiden ja myös jalankulkijoiden toimesta. Vastaus kääntyi voimakassanaiseksi vetoomukseksi pyöräilijöiden liikennetapojen parantamisen puolesta.
Kysymyksemme liikennelääketieteen professori Timo Tervolle kuului muodossa "Miksi liikenteessä kiusataan toisia autoilijoita tai pyöräilijöitä ja jalankulkijoita? Esimerkiksi ei anneta tilaa toiselle tai kiilataan."
Tervon mielestä asia on monitahoinen.
– Autoiluun liittyy jo mainonnankin kautta primitiivisiä asenteita voimasta ja suorituskyvystä, joilla ajoneuvoja markkinoidaan. Kun sijoitetaan suuria summia voimakkaaseen ja kalliiseen ajoneuvoon, sitä halutaan ulosmitata ja näyttää ”vähemipiarvoisille tienkäyttäjille" niin kutsutusti närhen munat, Tervo täräyttää.
Hän kuvailee esimerkkinä tilannetta, jossa kiireisempi auto hiillostaa toista autoa ajaen korkeinta sallittua nopeutta – puskurissa kiinni.
– Hovikumarrus olisi tehtävä ja päästää ”rikkaampi” ohi. Toinen menetelmä on moottoriteiden rampeilta eteen ajo ylinopeudella.
"Pyöräilijät todennäköisesti eniten lakia rikkova ryhmä"
– Pyöräilijät ovat meillä todennäköisesti eniten lakia rikkova tienkäyttäjäryhmä. Ajellaan jalkakäytävillä, suojateillä, ajoväylillä vastavirtaan ja niin edelleen – usein yllättäen autoilijoiden eteen, jopa provokatorisesti. Päin punaisia ja erittäin suurella nopeuserolla jalankulkijoihin verrattuna, Tervo paaluttaa.
Hänen mukaansa sekä autoilijat että jalakulkijat pelkäävät pyöräilijöiden yllättäviä eteenajoja.
– Autoilijatkin näyttävät pyörän selkään hypätessään unohtavan liikennesäännöt, joiden yhteinen noudattaminen on turvallisen ja sujuvan liikennöinnin perusedellytys. Muuntuminen pyöräilijöiden joukkueen jäseneksi ei oikeuta rikkomaan lakia, Tervo muistuttaa.
Hän alleviivaa myös pyöräilyn riskejä, jotka ovat paljon suuremmat kuin autoilijalla.
– Pyöräily on terveellisyydestään huolimatta ainakin kolme kertaa vaarallisempaa kuin henkilöautoll ajaminen suoritteeseen nähden. Sääntöjen rikkominen ja päihtyminen ovat Liikennevakuutuskeskuksen mukaan yleisiä syitä pyöräilijöiden onnettomuuksissa ja vain reilu 20 prosenttia pyöräilijöiden vakavista onnettomuuksista tulee poliisin tietoon. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kohdalla ikä nostaa huimasti riskiä, kertovat tilastot.
ÄÄNESTYS pyöräilijät
Tervon mielestä pyöräilyväylät ovat surkeassa kunnossa ja "miltei pakottavat rikkomaan lakia".
– Pyöräilijöiden toiseen ajoneuvoryhmään kohdistuvat provokaatiot – kuten ajoneuvokaistan blokkaaminen, tahallinen eteen ajo, liikennesääntöjen noudattamatta jättäminen tai kääntyminen jalkakäytävältä suojatielle nopeasti – joilla ei saisi edes ajaa pyörällä – ovat niin tavallisia, että näiden takia syntyvä autoilijan raivo ja pelko ovat ymmärrettäviä – joskin vaarallisia ja asiattomia reaktioita. Jos pyöräilijät noudattaisivat liikennesääntöjä paremmin, näitä tilanteita voitaisiin vähentää.
Mallia Tanskasta
Tervo vertaa tilannetta esimerkiksi Tanskaan, jossa pyöräilykulttuuri on erittäin pitkälle kehittynyttä ja pyöräily on liikennemuotona erittäin suosittu.
– Pyöräily on siellä rauhallisempaa eikä esimerkiksi työmatkaennätyksiin tähtäävää kilpailua.
Hän väittää, että karkeat liikennesäänntöjen rikkomukset jäävät pyöräilijöiltä käytännössä kokonaan rankaisematta.
– Kun luonteeltaan yhtä härski autoilija sattuu kohtaamaan tällaisen pyöräilijän, soppa on valmis. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Hyvässä ja pahassa. Lisäksi pyörä ja moottoripyörä ovat sekä optisesti että psykologisesti vaikea havaita. Hälytys- tai pelkoreaktio ei synny autoilijalle samaan tapaan kuin, jos kyseessä olisi iso ajoneuvo, Tervo alleviivaa.
---
Tässä liikenneraivotapauksessa osallisina olivat kaksi autoilijaa:
1:29