Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) on pyytänyt Väylävirastoa selvittämään eurooppalaisen raideleveyden ulottamista Ruotsin Haaparannasta Suomen puolelle.
Ministeriö kertoo tiedotteessa, että selvityksessä on tarkoitus arvioida myös sitä, onko tarvetta uusille eurooppalaisella raideleveydellä rakennettaville ratayhteyksille Suomesta Ruotsiin.
Suomen rautateiden raideleveys on 1 524 millimetriä, kun muualla Euroopassa yleinen standardi on 1 435 milliä eli vähän alle kymmenen senttiä kapeampi.
Lue myös: Näin Suomen liikenteeseen investoidaan lähivuosina – eniten rahaa palaa rautateihin
Ministeriön mukaan selvityksessä olisi hyvä tarkastella kapeamman raideleveyden tarvetta ja kysyntää siviililiikenteen, teollisuuden, huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden kannalta. Mahdolliset riskit tulisi myös huomioida.
LVM kertoo tiedotteessa, että selvityksessä tulisi tarkastella myös muun muassa reittivaihtoehtoja, teknisiä näkökohtia ja kustannuksia. Selvityksen on määrä valmistua vuoden 2025 elokuun loppuun mennessä.
Kesällä voimaan tulevassa EU:n asetuksessa (TEN-T) on vaatimuksia niille maille, joiden raideleveys eroaa Euroopan yleisestä standardista. Vaatimukset koskevat eurooppalaisen raideleveyden selvittämistä, suunnittelua ja mahdollista edistämistä.
Ruotsin, Norjan ja Suomen liikenneministerit sitoutuivat huhtikuun lopulla annetussa julkilausumassaan kehittämään sotilaallisen liikkuvuuden ja huoltovarmuuden kannalta merkityksellisiä rajat ylittäviä yhteyksiä. Myös hallitusohjelmassa on tunnistettu tarve kehittää läntisiä yhteyksiä.
LVM totesi selvityksensä perusteella viime vuoden keväällä, että Suomen keskeisten raideyhteyksien muuttaminen eurooppalaiselle raideleveydelle ei olisi kannattavaa, vaan kustannukset olisivat hyötyihin nähden huomattavan korkeat.