Liikenne- ja Viestintäministeriö kertoo, että Suomen ja Norjan yhteinen selvitys ei esitä Jäämeren radan rakentamista.
Ratahanke ei olisi minkään rahoitusmallin mukaan kannattava.
Päätöstä radan toteuttamisesta tai ratalinjauksen valitsemisesta ei ole Suomessa tai Norjassa tehty. Suunnittelun aloittaminen edellyttäisi, että molemmissa maissa tehtäisiin poliittinen päätös hankkeen toteuttamisesta.
Ministeriön tiedote kertoo, että hanke ei olisi taloudellisesti kannattava minkään selvityksessä tarkastellun rahoitusmallin mukaan. Esimerkiksi kuljetuskapasiteettia ei saataisi tarpeeksi korkeaksi.
Lue myös: Selvitys: Jäämeren rata kulkisi Rovaniemeltä Kirkkoniemeen
Hanketta on viety eteenpäin myös Lapin matkailun eduilla. Ministeriön mukaan matkailutuloilla ei radan rakentamista kuitenkaan rahoitettaisi, eikä matkailu ole riittävä peruste ratahankkeelle.
Raportti on esiselvitys Rovaniemi-Kirkkoniemi -ratalinjauksesta.
Saamelaiset mielissään
Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina Sanila-Aikio on tyytyväinen Jäämeren rataa selvittäneen työryhmän päätelmään, ettei radan rakentaminen ole kannattavaa.
Ratahanke olisi aiheuttanut huomattavaa haittaa saamelaiskulttuurille tuhoamalla muun muassa poronhoidon harjoittamisedellytykset radan vaikutusalueella, Sanila-Aikio sanoo tiedotteessa.
Saamelaiskäräjät katsoo, ettei Jäämeren ratahankkeelle ole edellytyksiä nyt eikä tulevaisuudessa.
Kumpikaan maa ei ole tehnyt päätöksiä
Selvityksessä ilmeni, että Jäämeren radan täysimääräinen hyödyntäminen Keski-Eurooppaan asti yltävässä kuljetusketjussa edellyttäisi ennen kaikkea Suomen pääradan kapasiteetin lisäämistä, ennen kaikkea vilkkaimmin liikennöidyllä osuudella Helsinki–Tampere.
Päätöstä radan toteuttamisesta tai ratalinjauksen valintaa ei ole tehty sen paremmin Suomessa kuin Norjassakaan. Suunnittelua ei voi aloittaa, ellei molemmissa maissa tehdä poliittista päätöstä hankkeesta. Lupaprosessi on molemmissa maissa pitkä ja monivaiheinen.
– Jos hankkeen suunnittelua tulevaisuudessa päätettäisiin jatkaa, seuraava vaihe voisi olla rajat ylittävän selvityksen laatiminen siitä, miten suunnitteluprosessit saadaan sovitettua yhteen, toteaa liikenneministeriö tiedotteessaan.
Nopeimmillaankin Jäämeren radan suunnittelu ja rakentaminen kestäisi vähintään 15 vuotta, työryhmä laskee.