Suomen väyläverkon investointiohjelma on valmistunut seuraaville kahdeksalle vuodelle, kertoo Väylävirasto. Ohjelma sisältää väylien kehittämis- ja parannushankkeita sekä isoja peruskorjauksiakin.
Ohjelma kattaa vuodet 2025–2032, jona aikana väylien kehittämishankkeille on räätälöity noin 2,8 miljardin euron talousraamit.
Summasta rautateiden osuus on 1,4 miljardia euroa, maanteiden 1,2 miljardia ja vesiväylien 0,2 miljardia.
Väyläviraston tiedotteen mukaan Suomessa olisi tarve useammalle väylähankkeelle kuin investointiohjelmassa nyt esitetään.
Maanrakennusalan kustannusten jyrkän nousun vuoksi hankkeita on ohjelmassa kuitenkin aikaisempia vuosia vähemmän.
Investointiohjelma päivitetään vuosittain. Se on Väyläviraston näkemys uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta sekä vaikutuksesta.
Päätökset ohjelmassa esitettyjen hankkeiden toteuttamisesta tekee eduskunta.
Lue myös: Rengasrikkoja ja jopa koneremontteja – näistä syistä teissä riittää nyt karuja kuoppia
Konginkankaan turmapaikan keskikaide rakennetaan vihdoin
Pääradalle yli puoli miljardia
Rataverkolla ohjelma sisältää muutamia peruskorjaushankkeita, vaikka lähtökohtaisesti ratojen peruskorjaukset toteutetaan perusväylänpidon rahoituksella.
Ohjelmassa esitetään esimerkiksi pääradan Helsinki–Tampere-välin peruskorjausta, jonka vaikutukset kohdistuisivat Väyläviraston mukaan laajalle alueelle.
Korjauksen kustannusarvio on 375 miljoonaa euroa.
Lisäksi rataverkolle esitetyissä hankkeissa pyritään muun muassa parantamaan välityskyvyn kannalta ongelmallisia rataosia.
Yksi tällainen hanke on pääradalla Helsinki–Riihimäki-välin parantamisen kolmas vaihe, jonka kustannusarvio on 244 miljoonaa euroa.
Vastaavia hankkeita ovat myös Itä-Suomessa sijaitsevien Luumäki–Joutseno-, Imatra–Joensuu- ja Iisalmi–Kontiomäki-rataosien parannukset.
Näiden yhteenlaskettu kustannusarvio on noin 351 miljoonaa euroa.
Maantieverkolla iso hanke
Maantieverkolla iso hanke on esimerkiksi Nelostien parantaminen Vaajakosken kohdalla Jyväskylässä.
Hankkeen kustannusarvio on ohjelmassa 225 miljoonaa euroa.
Toinen mittava kehittämishanke on E18-tiehen kuuluva Turun kehätien osuus Raision keskustassa.
Tämän kustannusarvio on 235 miljoonaa euroa.