Liikennevaloihin ehdotetaan neljättä väriä

Neljäs väri olisi tarkoitettu autoille, joiden ratin takana ei istu ketään.

Pohjois-Carolinan osavaltionyliopiston tutkijat ovat tehneet varovaisen ehdotuksen tulevaisuuden liikennevaloratkaisusta.

Tutkijoiden mukaan punaisen, keltaisen ja vihreän valon rinnalle voitaisiin lisätä neljäskin väri, joka palvelisi tulevaisuudessa ilman ihmisen apua kulkevia autonomisia autoja. Neljännen valon värillä ei ole sinänsä merkitystä, mutta tutkijat puhuvat esimerkeissään valkoisesta valosta.

Tutkimusta johtanut professori Ali Hajbabaie kertoo, että neljännen valon myötä myös ihmiskuljettajien olisi omaksuttava uusi toimintatapa. Punainen tarkoittaisi jatkossakin pysähtymistä ja vihreä olisi yhä lupa ajaa eteenpäin, mutta valkoisen valon palaessa ihmiskuljettaja voisi ajaa risteykseen seuraten edellä menevää autonomista autoa.

Valkoinen valo aktivoituisi silloin, kun risteystä lähestyy riittävän monta robottiautoa. Autot kommunikoisivat liikennevalo-opastimen kanssa, mutta myös keskenään, ja tietokoneet laskisivat optimaalisimman tavan päästää ajoneuvot ajamaan risteyksestä. Tilanteissa, joissa risteyksessä on enemmän perinteisiä autoja kuin autonomisia autoja, ei valkoista valoa käytettäisi lainkaan.

Kyse ei ole täysin ainutkertaisesta ehdotuksesta, sillä autonomisille autoille tarkoitettua neljättä liikennevaloa on esitetty jo vuonna 2020. Tuolloin tehdyssä tutkimuksessa autonomiset autojen suunniteltiin kommunikoivan suoraan vain valo-opastimen tietokoneen kanssa.

Tämä kuitenkin lisäisi virheiden todennäköisyyttä, sillä pienikin viive tai järjestelmän toiminnassa tapahtuvat muut muutokset vaikuttaisivat voimakkaammin risteyksen valo-opastukseen. Mikäli autot kommunikoivat myös keskenään, ei valo-opastimen päässä olevat viiveet merkkaisi yhtä paljon.

Robottiautot sujuvoittaisivat liikennettä

Tutkimuksessa neljännen liikennevalon hyötyjä tarkasteltiin erilaisissa simulaatiomalleissa.

Tutkijoiden mukaan autonomisten autojen lisääntyminen liikennevirrassa parantaisi liikenteen sujuvuutta riippumatta siitä, onko niille erikseen omaa liikennevaloa. Niille tarkoitettu neljäs liikennevalo kuitenkin jouhevoittaisi menoa entisestään. Hyödyt olisivat havaittavissa myös perinteisten autojen ohjaksissa, sillä polttoainetta kuluisi vähemmän, kun liikennevaloissa seisominen vähenisi.

Tutkijat toteavat, että vaikka päätös neljännen värin käyttöönotosta jossain vaiheessa tehtäisiinkin, ovat muutokset joka tapauksessa vuosien päässä. He kuitenkin pitävät mahdollisena, että konseptia voitaisiin testata jo lähitulevaisuudessa esimerkiksi satamiin ja sieltä pois johtavilla väylillä. Nämä olisivat otollisia paikkoja, sillä autonomisen ajamisen teknologian odotetaan yleistyvän kaupallisessa liikenteessä nopeammin kuin tavallisissa henkilöautoissa.

Lue myös:

    Uusimmat