Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Kysymys: Täytyykö kaukovalot vaihtaa pois päältä aina, jos on vastaantulijoita? Entä mitä tehdä, jos uudessa autossa on älykäs valonvaihtojärjestelmä, mutta silti minulle välkytellään valoja?
Vastaus: Pimeällä ajettaessa tielle pitää saada mahdollisimman paljon valoa. Kaukovaloja siis tulisi käyttää aina, jos tie ei ole tyydyttävästi valaistu. Kuljettajan on kuitenkin huolehdittava, etteivät muiden ajoneuvojen tai raitiovaunujen kuljettajat häikäisty.
Kaukovaloilta on vaihdettava lähivaloille, kun toinen auto on tulossa vastaan. Ainoastaan moottoritiellä tai vastaavalla, jossa vastaantulijat ajavat eri ajosuuntia erottavan viheralueen tms. toisella puolella, voidaan suoralla tieosuudella tai vasemmalle kaartuvissa mutkissa kohdata kaukovaloilla.
Tämä perustuu kohtaavien ajoneuvojen väliin, sivusuunnassa, jäävään etäisyyteen, jolloin valot eivät ylety vastaantulevan liikenteen käyttämälle puolelle eivätkä näin myöskään häikäise siellä ajavia. Oikealle kaartuvissa mutkissa, joissa kaukovalojen valokeila osuisi vastaantulevien puolelle, on kuitenkin muistettava vaihtaa lähivaloille myös näillä tieosuuksilla kohdattaessa.
Voiko uusien autojen älykkäisiin valonvaihtojärjestelmiin luottaa?
Joissakin uusimmissa autoissa on olemassa kaukovaloavustimia tai jopa mukautuvia ajovaloja.
Kaukovaloavustin vaihtaa kauko- ja lähivaloja kuljettajan puolesta. Mukautuvat ajovalot puolestaan säätyvät portaattomasti kuhunkin ajotilanteeseen sopiviksi. Näiden järjestelmien toteutustavoissa ja toiminnassa on erittäin paljon automerkki- ja mallikohtaisia eroja.
Omat käyttökokemukset
Henkilökohtainen kokemukseni on, että ainakin kaukovaloavustimien ja edullisimpien automallien mukautuvien ajovalojärjestelmien toiminnassa on vielä aika paljon toivomisen varaa.
Pääsääntöisesti sanoisin, että ainakin ne kaukovaloavustimet, joita olen itse käyttänyt, vaihtavat tarpeettoman aikaisin tai jopa turhaan lähivaloille: Esimerkiksi peltoaukealla olevan talon ikkunassa loistava valo tai liikennemerkeistä takaisin heijastuvat oman auton valot saavat järjestelmät usein erehtymään.
Nämä tarpeettomat tai tarpeettoman aikaiset valojen vaihtumiset lähivaloille – ja vielä mahdollisesti takaisin kaukovaloille – näyttävät vastaantulijan silmissä siltä, että kaukovaloavustimella varustetun auton kuljettaja väläyttelisi hänelle valoja. Vastaantulevan auton kuljettajahan ei voi tietää, että automatiikka räpsyttää valoja edestakaisin kuljettajan sitä tahtomatta. Tällaiset tilanteet ovat omiaan provosoimaan ainakin osaa vastaantulijoista, jolloin nämä yöllisten teidemme valosoturit vastaavat haasteeseen aloittamalla oman valoshownsa.
Moottoritiellä tai vastaavalla valonvaihtoavustimet eivät käytännössä juurikaan vaihda kaukovaloja päälle, jos on vastaantulevaa liikennettä, vaikka tilanne ja lainsäädäntö sen sallisikin.
Valinnanvapaus
Jokainen vetäköön omat johtopäätöksensä käytössään olevan auton valonvaihtoautomatiikan toimivuudesta – kuten jo edellä totesin, niiden laatu ei ole tasaista, eli joukossa saattaa olla myös hyviä. Kun uuden auton hankinta on ajankohtainen, kannattaa auto pyytää aina yön yli koeajoon. Olennaista on myös se, että autoliikkeen koeajoauto on vastaavalla valojärjestelmällä kuin se, mitä on itse tilaamassa.
Oma ratkaisuni on ollut järjestelmän pois kytkeminen toiminnasta ja valojen vaihto käsipelillä. Näin pystyn itse kontrolloimaan valojen vaihtokohdat ja saan tielle mahdollisimman paljon valoa juuri silloin, kun sitä itse oikeasti haluan.
Toisaalta valonvaihtoavustin tai mukautuvat ajovalot saattavat joidenkin kuljettajien kohdalla kuitenkin helpottaa ajamista, vaikka niiden toiminnassa olisikin vielä vähän toivomisen varaa. Esimerkiksi ikäautoilijoiden kuulee monesti kertovan, että valonvaihtoviiksen käsittely koetaan haasteelliseksi sen varastaessa huomiota muusta auton hallinnasta jo muutenkin varsin haasteellisissa olosuhteissa – pimeässä.