VR:n tytäryhtiö VR Track on laiminlyönyt rataverkon kunnossapitoa useilla eri alueilla Suomessa.
Aiemmin esillä ovat olleet vaihteiden kunnossapidon puutteet Kouvolan alueella.
Liikennevirasto paljasti tänä syksynä Kouvolan ongelmat pistokokeissa ja alkoi tutkia koko maan tilannetta. Samanlaisia pulmia paikannettiin myös Uudellamaalla ja Karjalan radalla.
Kouvolan ongelmat olivat laajimmat, kun puutteita havaittiin noin 250 vaihteen kunnossapidossa. Kahdella muulla alueella kyse oli alle sadasta vaihteesta.
-Luvut kuulostavat aika hurjilta, sanoo Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtava tutkija Esko Värttiö.
Hänen mukaansa vaihteen kunto on ollut ainakin osasyynä parissa Kouvolassa tapahtuneessa junavaunun suistumisessa. Viimeisin merkittävä tapaus on vuodelta 2012. Vaihdeongelmista johtui myös 13 junavaunun suistuminen Vammalassa 2013. Kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa.
Otkes kuitenkin suositteli, että Liikennevirasto loisi selkeän vaihteiden kunnossapidon koulutusohjelman. Lisäksi haluttiin järjestelmä, jolla voitaisiin jatkuvasti valvoa kunnossapito- ja säätötöitä tekevien osaamista.
Liikennevirasto aikoo nyt tarkentaa valvontamenettelyjään, kertoo rautatietoimintojen turvallisuuspäällikkö Marko Tuominen. Lisäksi VR Trackin ja muiden rataverkon kunnossapitäjien kanssa keskustellaan toiminnan kehittämisestä.
Liikenneviraston mukaan VR Trackin kunnossapidon laiminlyönti Kouvolassa oli laajaa ja saattoi aiheuttaa turvallisuusriskejä raideliikenteelle. Ongelmat ovat sittemmin ratkaistu.
-Koko maan osalta kunnossapitäjiltämme on edellytetty välittömiä korjaustoimenpiteitä, ja havaitut puutteet on korjattu, sanoo Tuominen.
VR menetti merkittävästi asemiaan
VR Track on menettänyt merkittävästi asemiaan Suomen rataverkon kunnossapidossa. Vielä viime kuussa VR Trackilla oli hallussaan puolet Suomen 12 kunnossapitoalueesta. Se jakoi ykkössijan Destian kanssa.
Destia sai markkinajohtajuuden rataverkon kunnossapidosta tässä kuussa, kun se otti vastuulleen Kouvolasta Iisalmeen ulottuvan Savon radan. Liikenneviraston mukaan VR Trackin ongelmat alueella eivät vaikuttaneet ratkaisuun korvata yhtiö Destialla, koska päätös tehtiin jo keväällä.
VR Track oli mukana kilpailutuksessa, mutta jättäytyi pois loppuvaiheessa, kun vuorossa olivat laatuarviointiin sisältyneet avainhenkilöiden haastattelut.
Ensi keväästä lähtien VR Track jatkaa toimintaansa enää neljällä alueella, kun Destia hoitaa kahdeksaa aluetta. Ennen kuin rataverkon kunnossapito avattiin kilpailulle runsas vuosikymmen sitten, VR Track oli vastuussa koko Suomesta.
Poikkeuksellinen rajaus ulos kilpailusta
Torstaina Destialle myönnettiin Pohjanmaan radan kunnossapito, joka alkaa ensi keväänä. Liikennevirasto rajasi VR Trackin pois Pohjanmaan radan kilpailutuksesta Kouvolassa paljastuneiden kunnossapitopulmien vuoksi. Ratkaisu oli poikkeuksellinen.
-Ei tällaista ole ollut aiemmin kunnossapitopuolella, sanoo Liikenneviraston kunnossapitoyksikön päällikkö Jukka Valjakka.
VR Trackin väliaikaisen toimitusjohtajan Teemu Sipilän mukaan havaitut puutteet on otettu vakavasti ja korjaaviin toimiin ryhdytty.
-Puutteet laadussa vaikuttavat luonnollisesti asiakassuhteeseen. Kun teemme tarjouksen, lähdemme siitä, että laatu on tilaajan haluama ja pyrimme kilpailemaan hinnalla, Sipilä sanoo.