Liikenneympyrässä ajaminen on turvallista, kunhan osaa perusasiat ja noudattaa liikennesääntöjä. Liikenneturvan uusi animaatio muistuttaa kiertoliittymässä ajamisen periaatteista hauskalla tavalla.
Risteysliikenne voidaan tehdä turvallisemmaksi liikenneympyröillä, joita löytyy Suomesta runsaasti. Liikenneympyrät saattavat aiheuttaa joillekin harmaita hiuksia, mutta ajaminen niissä on varsin yksinkertaista, kunhan muistaa kiertoliittymässä ajamisen perusasiat ja muut liikennesäännöt.
– Liikenneympyrähän on oikeastaan vain sarja risteyksiä. Omaa ja muiden ajamista voikin helpottaa huomattavasti sillä, että käyttää vilkkua ajoissa ja oikeassa paikassa sekä muistaa väistämissäännöt, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen toteaa.
Liikenneympyrään mentäessä on väistettävä siellä jo olevaa liikennettä sekä kevyttä liikennettä, eli kävelijöitä, pyöräilijöitä ja mopoja. Selvyyden vuoksi ympyrä onkin varustettu lähestyvistä suunnista väistämisvelvollisuudesta kertovalla kärkikolmiolla.
– Ympyrästä poistuttaessa on vielä väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella kulkevia normaalin väistämissäännön mukaan, aivan kuten kääntyisi tavanomaisessa risteyksessä, Heiskanen muistuttaa.
Muista vilkku
Suuntavilkun oikeaoppinen käyttö liikenneympyrässä on tärkeää, sillä se omalta osaltaan varmistaa liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden. Isommissa liikenneympyröissä voi olla myös useampia ajokaistoja, jolloin kaistaa vaihdettaessa on luonnollisesti näytettävä vilkkua.
– Poistuttaessa ympyrästä laitetaan vilkku oikealle heti edellisen liittymän jälkeen tai ensimmäisestä liittymästä käännyttäessä jo ennen ympyrää. Tällöin muut liikkujat voivat ennakoida tekemisiäsi hyvissä ajoin, Heiskanen kertoo.
Vaarallisia paikkoja liikenneympyröissä ovat autojen ja kevyen liikenteen risteämispaikat. Vaarallisia tilanteita voi myös syntyä sekä tullessa ympyrään että poistuttaessa sieltä.
– Väistämisvelvollisen ajoneuvon kuljettajan on muistettava huomioida jalankulkijat ja pyöräilijät sekä ennen että jälkeen liikenneympyrän. Kannattaa siis ehdottomasti unohtaa kilpa-ajo, eikä yrittää väkisin ehtiä ympyrään ennen siellä jo olevaa ajoneuvoa, Heiskanen toteaa.
Lähde: Liikenneturva
---
0:23