Lausuntokierros fossiilittoman liikenteen tiekartasta päättyi perjantaina. Kokonaisuuteen kuuluu myös tieliikenteen päästökaupan arvioiminen. Käytännössä päästökauppa tarkoittaisi bensiinin ja dieselin jakeluoikeuksien huutokauppaamista.
Taustalla vaikuttaa Suomen tavoite puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen pitäisi olla kokonaan päästötöntä vuonna 2045.
Ilta-Sanomien siteeraaman liikenne- ja viestintäministeriön muistion mukaan päästökauppa voisi nostaa bensiinin ja dieselin kuluttajahintoja kymmeniä senttejä litralta. Roima hinnankorotus on herättänyt huolta autoilijoiden keskuudessa.
Vihreiden puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo sanoo MTV Uutisille, että kyse ei ole uudesta asiasta, vaan päästökauppa on mainittu osana keinovalikoimaa aiemminkin. Hän myös muistuttaa, että liikenteen päästöjen puolittamiselle on laaja tuki yli puoluerajojen.
– Myös kokoomus ja perussuomalaiset ovat sitoutuneet. Pyydänkin nyt heiltä sitä konkretiaa ja keinoja saavuttaa tavoite. Hallitus on linjannut, että käytetään muita keinoja ensin ja katsotaan miten ne tehoavat. Liikenteen päästökauppa on niitä viimesijaisia keinoja, sisäministeri toteaa.
Ohisalo sanoo ymmärtävänsä tarpeen henkilöauton käytölle tarpeen eri puolilla Suomea.
– Mutta voisiko ihmisen seuraava auto olla vähäpäästöisempi, esimerkiksi sähköauto, biokaasuauto tai hybridi? Latausverkostoa kehitetään ja sähköautojen hinnat laskevat koko ajan, ja markkinatalous mahdollistaa siirtymisen kestävämpään liikkumistapaan.