Suomen ilmastopaneeli arvostelee Petteri Orpon (kok.) hallitusta liikenteen ilmastotoimien hidastamisesta. Hallituksen lakimuutokset lisäävät päästöjä nykylakiin verrattuna.
Paneelin mukaan jakeluvelvoitetta tulisi kasvattaa ja liikenteen sähköistymistä nopeuttaa, jotta Suomi saisi puolitettua liikenteen päästönsä vuoteen 2030 mennessä.
– Näyttää siltä, että lakimuutokset heikentää jo aiemmin ajateltua liikenteen päästövähennyskehitystä. Ja että olemme aika suurissa vaikeuksissa, kun mennään vuoteen 2030, Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja, professori Jyri Seppälä sanoo.
Jakeluvelvoitetta kasvatettava
Keskeisin heikennys ilmastopaneelin mukaan on hallituksen aikomus laskea biopolttoaineita koskevaa jakeluvelvoitetta.
Jakeluvelvoite tarkoittaa, että polttoaineen jakelijoiden pitää toimittaa tietty osuus uusiutuvia biopolttoaineita kulutukseen.
Tämä lisäisi fossiilisten polttoaineiden käyttöä.
– Halutaan pitää fossiilisten polttoaineiden hintaa vähän alempana, ja niihin fossiilisiin polttoaineisiin ei haluta laittaa kalliita biopolttoaineita.
Työ- ja elinkeinoministeriön erityisasiantuntija Harri Haavisto muistuttaa päätöksen taustoista.
– Keskeinen ajatus on ollut, että jakeluvelvoitteen alennuksilla halutaan hillitä viime vuosina kohonneita polttoaineiden hintoja. Tämä on varmasti ollut se keskeinen asia, mistä on sovittu hallitusneuvotteluissa.
Liikennettä sähköistettävä
Toinen keskeinen keino päästötavoitteiden saavuttamiseksi ilmastopaneelin mukaan on autokannan nopea sähköistyminen.
Ilmastopaneeli lisäisi tukea julkisen latausinfran rakentamiseen sekä sähkökuorma-autojen hankintaan. Nykyinen hankintatuki päättyy vuoden lopussa.
– Ollaan murrosvaiheessa ja saataisiin siitä kokemuksia, että useammat kuorma-autoilijat valitsisivat sähkökuorma-autot, Seppälä perustelee.
Ilmastopaneelin mukaan vaihtoehtoisia päästövähennyksiä voidaan etsiä esimerkiksi maataloudesta ja lämmityksestä, mutta niitä ei löydy yhtä helposti ja kustannustehokkaasti kuin liikenteestä.