Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) sanoo Uutissuomalaiselle, ettei hän korottaisi bensiinin ja dieselin hintaa.
Hän on tätä mieltä, vaikka ministeriön tilaaman selvityksen mukaan polttoaineiden hinnankorotus olisi yksi tehokkaimmista tavoista vähentää liikenteen päästöjä.
Harakan mukaan tarvitaan lukuisia muita toimenpiteitä, että bensiinin ja dieselin hintaa ei tarvitsisi nostaa.
Hallitusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi, että kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöt voitaisiin puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Aalto-yliopisto, Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom esittelivät viime viikolla keinoja, joilla tavoitteeseen voitaisiin päästä. Tämän selvityksen mukaan tavoitteisiin ei ole mahdollista päästä ilman, että fossiilisten polttoaineiden hinnoittelua muutetaan.
Lue myös: EU-parlamentti asettumassa vuoden 2030 päästövähennystavoitteen kiristämisen kannalle – lähes kaikki suomalaismepit äänestivät tavoitteen puolesta
Harakka sanoo kannattavansa biopolttonesteiden ja biokaasun osuuden kasvattamista sekä mahdollisimman nopeaa teollisesti valmistettujen polttoaineiden tuotantoa osana jakeluvelvoitetta. Lisäksi lausuntokierrokselle lähtenyt uusi romutuspalkkio edistää tavoitetta.
– Aloitimme jo romutuspalkkiosta, joka omalta osaltaan auttaa uudistamaan autokantaa sekä autokauppaa tämänhetkisissä vaikeuksissa, Harakka kirjoittaa.
Harakan mukaan polttoaineen mahdollinen hinnankorotus on lisäksi mahdollista korvata sekä pienituloisille että harvaan asuttujen alueiden asukkaille. Ministeri vastasi Uutissuomalaisen kysymyksiin sähköpostitse.