Tutkimukset autojen päästöhuijausohjelmistojen löytämiseksi saivat lisää vauhtia, kun Saksan viranomaiset selvittivät lähes 50 dieselauton todelliset päästöt. Erot virallisiin lukemiin verrattuna ovat järkyttäviä.
Saksan ympäristövirasto on kertonut Der Spiegel -lehdelle tuoreen tutkimuksensa tuloksista. Euro 5 ja Euro 6 -normien mukaisia dieselautoja käytiin läpi yhteensä 49 kappaletta.
Euro 5 -normin mukaisissa autoissa sallitaan 180 milligrammaa typenoksidipäästöjä kilometriä kohden. 24 autolle suoritetussa testissä keskimääräiset päästöt olivat hurjat 906 milligrammaa. Euro 6 -dieseleiden päästöt saavat olla korkeintaan 80 milligrammaa, mutta testissä havaittu keskiarvo oli 25 auton osalta jopa 507 milligrammaa.
Pahimmat saastuttajat Saksan viranomaisten mukaan
Euro 5
Merkki ja malli | Vuosimalli | Mg / km |
Fiat Doblo 1.6 Multijet | 2010 | 1 483 |
Kia Optima 1.7 CRDi ISG | 2012 | 1 383 |
Mercedes-Benz C 220 CDI T-Modell | 2010 | 990 |
VW Passat 2.0 TDI BMT | 2009 | 965 |
Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline Combi | 2009 | 913 |
BMW 118d | 2009 | 908 |
Euro 6
Merkki ja malli | Vuosimalli | Mg / km |
Renault Grand Scenic 1.6 dCi 130 | 2013 | 937 |
Mazda CX-5 D LP 4WD | 2012 | 498 |
Porsche Macan S Diesel | 2015 | 482 |
Peugeot 508 SW BlueHDi 120 FAP Stop&Start | 2016 | 469 |
Mercedes-Benz A 220 CDI | 2014 | 441 |
BMW X3 xDrive 20d | 2014 | 383 |
Aiheesta kertoi ensimmäisenä Kauppalehti.
Lähde: Der Spiegel, Saksan ympäristövirasto
***
0:41