Kehitys kehittyy, sanotaan. Autovalmistajat ovat erityisesti Volkswagenin dieselskandaalin jälkeen lisänneet panostuksiaan puhtaampien dieselmoottoreiden kehitykseen, ja nyt tulokset alkavat näkyä.
Dieselautojen ongelmana pidetään niiden ilmanlaatua heikentäviä typenoksidi- ja pienhiukkaspäästöjä.
Saksan autoliitto ADAC on testannut kolmentoista uuden dieselauton NOx- eli typenoksidipäästöt. Tien päällä tehtyjen testien tulokset ovat pysäyttäviä, mutta tällä kertaa siitä syystä, että useiden autojen myrkylliset NOx-päästöt olivat lähes nollassa – yhden Mercedes-Benzin kohdalla jopa täysin nollassa.
Uusimmissa Euro 6d Temp -normin dieselautoissa typenoksidipäästöt saavat olla enimmillään 168 milligrammaa kilometrillä. Virallisesti raja on 80 mg/km, mutta siirtymäaikana rajaan sovelletaan kerrointa, joka sallii korkeammatkin päästöt. Tällä hetkellä kerroin on 2,1, mutta se kiristyy jatkuvasti.
Lue myös: Uudet dieselautot yllättivät aidossa ajossa tehdyissä päästötesteissä: "Haukkuminen on lopetettava"
Monissa eurooppalaiskaupungeissa on päätetty rajoittaa dieselautojen pääsyä esimerkiksi kaupunkien keskustoihin, mutta ADACin testitulosten valossa uusilla dieselautoilla ei pitäisi olla hätää.
Nämä autot ADAC testasi
- Mercedes-Benz C 220 d – 0 mg/km
- Opel Astra 1.6 D – 1 mg/km
- BMW 520d Touring – 1 mg/km
- BMW 520d Steptronic – 5 mg/km
- Citroen Berlingo BlueHDI 130 – 7 mg/km
- Volkswagen Golf 1.6 TDI SCR – 14 mg/km
- Audi A8 50 TDI – 15 mg/km
- Kia Ceed 1.6 CRDi – 22 mg/km
- BMW X2 xDrive 20d – 23 mg/km
- Peugeot 308 SW BlueHDi 180 – 30 mg/km
- Mercedes-Benz A 180 d – 40 mg/km
- Volvo XC60 D5 AWD – 56 mg/km
- Honda Civic 1.6 i-DTEC – 101 mg/km
Lähde: ADAC, AutoExpress