Missä välissä tämä tapahtui? Uusimpien dieselautojen typenoksidipäästöt uskomattoman alhaisia – yksi Mersu puhalsi nollat!

1:12img
Näin tehokkaasti vetyauto puhdistaa ilmaa.
Julkaistu 22.02.2019 11:51(Päivitetty 22.02.2019 19:11)

Ville Järveläinen

Kehitys kehittyy, sanotaan. Autovalmistajat ovat erityisesti Volkswagenin dieselskandaalin jälkeen lisänneet panostuksiaan puhtaampien dieselmoottoreiden kehitykseen, ja nyt tulokset alkavat näkyä.

Dieselautojen ongelmana pidetään niiden ilmanlaatua heikentäviä typenoksidi- ja pienhiukkaspäästöjä.

Saksan autoliitto ADAC on testannut kolmentoista uuden dieselauton NOx- eli typenoksidipäästöt. Tien päällä tehtyjen testien tulokset ovat pysäyttäviä, mutta tällä kertaa siitä syystä, että useiden autojen myrkylliset NOx-päästöt olivat lähes nollassa – yhden Mercedes-Benzin kohdalla jopa täysin nollassa.

Uusimmissa Euro 6d Temp -normin dieselautoissa typenoksidipäästöt saavat olla enimmillään 168 milligrammaa kilometrillä. Virallisesti raja on 80 mg/km, mutta siirtymäaikana rajaan sovelletaan kerrointa, joka sallii korkeammatkin päästöt. Tällä hetkellä kerroin on 2,1, mutta se kiristyy jatkuvasti.

Lue myös: Uudet dieselautot yllättivät aidossa ajossa tehdyissä päästötesteissä: "Haukkuminen on lopetettava"

Monissa eurooppalaiskaupungeissa on päätetty rajoittaa dieselautojen pääsyä esimerkiksi kaupunkien keskustoihin, mutta ADACin testitulosten valossa uusilla dieselautoilla ei pitäisi olla hätää. 

Nämä autot ADAC testasi 

  1. Mercedes-Benz C 220 d – 0 mg/km
  2. Opel Astra 1.6 D – 1 mg/km
  3. BMW 520d Touring – 1 mg/km
  4. BMW 520d Steptronic – 5 mg/km
  5. Citroen Berlingo BlueHDI 130 – 7 mg/km
  6. Volkswagen Golf 1.6 TDI SCR – 14 mg/km
  7. Audi A8 50 TDI – 15 mg/km
  8. Kia Ceed 1.6 CRDi – 22 mg/km
  9. BMW X2 xDrive 20d – 23 mg/km
  10. Peugeot 308 SW BlueHDi 180 – 30 mg/km
  11. Mercedes-Benz A 180 d – 40 mg/km
  12. Volvo XC60 D5 AWD – 56 mg/km
  13. Honda Civic 1.6 i-DTEC – 101 mg/km

Lähde: ADAC, AutoExpress

Tuoreimmat aiheesta

Autot