Missä välissä tämä tapahtui? Uusimpien dieselautojen typenoksidipäästöt uskomattoman alhaisia – yksi Mersu puhalsi nollat!

Kehitys kehittyy, sanotaan. Autovalmistajat ovat erityisesti Volkswagenin dieselskandaalin jälkeen lisänneet panostuksiaan puhtaampien dieselmoottoreiden kehitykseen, ja nyt tulokset alkavat näkyä.

Dieselautojen ongelmana pidetään niiden ilmanlaatua heikentäviä typenoksidi- ja pienhiukkaspäästöjä.

Saksan autoliitto ADAC on testannut kolmentoista uuden dieselauton NOx- eli typenoksidipäästöt. Tien päällä tehtyjen testien tulokset ovat pysäyttäviä, mutta tällä kertaa siitä syystä, että useiden autojen myrkylliset NOx-päästöt olivat lähes nollassa – yhden Mercedes-Benzin kohdalla jopa täysin nollassa.

Uusimmissa Euro 6d Temp -normin dieselautoissa typenoksidipäästöt saavat olla enimmillään 168 milligrammaa kilometrillä. Virallisesti raja on 80 mg/km, mutta siirtymäaikana rajaan sovelletaan kerrointa, joka sallii korkeammatkin päästöt. Tällä hetkellä kerroin on 2,1, mutta se kiristyy jatkuvasti.

Monissa eurooppalaiskaupungeissa on päätetty rajoittaa dieselautojen pääsyä esimerkiksi kaupunkien keskustoihin, mutta ADACin testitulosten valossa uusilla dieselautoilla ei pitäisi olla hätää. 

Nämä autot ADAC testasi 

  1. Mercedes-Benz C 220 d – 0 mg/km
  2. Opel Astra 1.6 D – 1 mg/km
  3. BMW 520d Touring – 1 mg/km
  4. BMW 520d Steptronic – 5 mg/km
  5. Citroen Berlingo BlueHDI 130 – 7 mg/km
  6. Volkswagen Golf 1.6 TDI SCR – 14 mg/km
  7. Audi A8 50 TDI – 15 mg/km
  8. Kia Ceed 1.6 CRDi – 22 mg/km
  9. BMW X2 xDrive 20d – 23 mg/km
  10. Peugeot 308 SW BlueHDi 180 – 30 mg/km
  11. Mercedes-Benz A 180 d – 40 mg/km
  12. Volvo XC60 D5 AWD – 56 mg/km
  13. Honda Civic 1.6 i-DTEC – 101 mg/km

Lähde: ADAC, AutoExpress

Lue myös:

    Uusimmat