Lila sai ex-poikaystävältään näyttökuvan, jonka mukaan Lila olisi siirtänyt hänelle 10 senttiä MobilePay-sovelluksen kautta. Yhtiön mukaan tapaus liittyy palvelumuutoksiin.
Ex-poikaystävä lähestyi Lilaa yllättäen Instagramin yksityisviestien kautta kiitoksien ja näyttökuvan kera. Kuvakaappauksen mukaan Lila oli siirtänyt ex-poikaystävälleen 10 senttiä MobilePay-sovelluksen kautta. Lila oli kiusaantunut, sillä pariskunta oli eronnut yli kaksi vuotta sitten.
– Kerroin hänelle, että en todellakaan ole tehnyt mitään siirtoa. Tarkistin tilini, eikä sielläkään näkynyt merkkejä tapahtumasta. Hänen tilillään siirto sen sijaan näkyi.
Lilan ex-poikaystävä suhtautui asiaan ymmärtäväisesti ja oli tilanteesta yhtä hämillään kuin Lilakin. He eivät kuitenkaan selvittäneet asiaa sen enempää, sillä kyse oli pienestä summasta.
MTV Uutisten tietoon on tullut muitakin vastaavia tapauksia, joissa MobilePay-sovelluksen käyttäjät ovat yllättäen saaneet rahaa tililleen toisilta käyttäjiltä. Käyttäjät eivät ole osanneet yhdistää siirtoa omaan toimintaansa.
Kyse MobilePayn Lahjat-ominaisuudesta
Kysyimme asiasta Vipps MobilePaylta. Yhtiön mukaan kyse on Lahjat-ominaisuudesta, jossa sovelluksen käyttäjä voi lahjoittaa toiselle käyttäjälle haluamansa summan virtuaaliseen lahjapakettiin käärittynä eli pienen videoanimaation kera.
– Osalla asiakkaistamme on lunastamattomia rahalahjoja, joita tällä hetkellä maksamme heidän tileilleen. Rahalahja on veloitettu sen lähettäjältä jo silloin, kun lahja on alun perin annettu. Tästä syystä ilmoituksen saa tässä kohtaa ainoastaan lahjan saaja, Vipps MobilePayn viestintäpäällikkö Miranda Falk kertoo.
Lue myös:MobilePay-maksutapa poistuu K- ja S-kaupoista – tässä syy
Lahjan saaja saa ilmoituksen MobilePayssa ja lisäksi muistutuksen asiasta 30 päivän kuluttua lahjan vastaanottamisesta. Edellytyksenä on, ettei puhelimen käyttäjä ole kytkenyt sovelluksen ilmoituksia pois päältä. Raha ei siis siirry automaattisesti lahjan saajan tilille, vaan hänen on lunastettava lahja itselleen MobilePay-sovelluksessa. Juuri tämä on aiheuttanut monessa hämmennystä, sillä käyttäjät eivät ole olleet tietoisia, että lahja on erikseen lunastettava.
– Jokainen MobilePay-käyttäjä voi milloin vain tarkistaa omat Lahjansa sovelluksesta ja lunastaa niitä, Falk muistuttaa.
Lahjat-ominaisuus on ollut käytössä tammikuusta 2020 saakka. Tästä syystä nyt maksettavat lahjat voivat olla vuosiakin vanhoja.
Muutos tulossa
Lahjat-ominaisuus perustuu sähköiseen rahaan, eli lahjasumma veloitetaan lahjan antajalta tämän tehdessä toimeksiannon sovelluksessa ja rahaa säilytetään Vipps MobilePaylla korvamerkittynä asiakkaalle, kunnes lahjan saaja lunastaa lahjansa.
– Me emme saa sijoittaa tai käyttää asiakkaille kuuluvaa sähkörahaa mihinkään muuhun, vaan se vain odottaa asiakasvaratilillä lunastukseen asti, Falk painottaa.
Yhtiöstä luvataan, että kaikki lunastamatta olevat lahjat tullaan maksamaan käyttäjien tilille myös siinä tapauksessa, että käyttäjä on lopettanut sovelluksen käytön. Tällä hetkellä yhtiö käy läpi vanhempia Lahjoja, joita on annettu ennen kesää 2023.
– Tulemme maksamaan kaikki lunastamattomat lahjat asiakkaillemme eikä meillä ole aikomusta pitää rahoja itsellämme, Falk painottaa.
Yhtiö lanseeraa ensi vuonna uuden MobilePay-sovelluksen. Samalla myös Lahjat-ominaisuus uudistuu, eikä se enää jatkossa perustu sähköiseen rahaan, vaan toimii samalla tavalla, kuin tavallinen käyttäjien välinen rahasiirto.