Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) ei usko hallituksen tekevän uusia leikkauksia puoliväliriihessä. Hallituskumppaneista valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) on aiemmin väläyttänyt lisäleikkausten tarvetta, mutta tällä viikolla Orpo ei tarkentanut lisäsäästöjen tarvetta.
Ylen Ykkösaamussa lauantaina vieraillut Lintilä vakuuttaa, että leikkaukset on tehty.
Lintilä korostaa, että puoliväliriihen tärkein tavoite on työllisyyden parantaminen. Hän pitää myös kiinni toiveikkaasta suhtautumisestaan talouden kohentumiseen ja uskoo, että talous piristyy odotettua paremmin.
– Uskon parempiin lukuihin kentältä sen vuoksi, mitä olen kentältä kuullut, Lintilä sanoo.
Hänen mukaansa yritykset uskovat tulevaisuuteen, mistä merkkinä on esimerkiksi se, että sukupolvenvaihdokset ovat lähteneet kasvuun.
Tieverkkoselvityksen lopputulos valitettava
Lintilä pitää liikenneverkkoselvityksen lopputulosta valitettavana. Hän arvioi, että muutosta liikenneasioihin ei ole lähiaikoina tulossa.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kuoppasi kiistellyn selvityksen maanantaina.
– Mielestäni siinä meni eniten pieleen se, että ei mielletty, mitä eroa on esityksellä ja selvityksellä. Olisi pitänyt käydä selvitys läpi, Lintilä pohtii.
Lintilä sanoo, että liikenteen rahoittamisen keinoja on mietittävä uudestaan, koska muun muassa sähköautojen yleistyminen ja polttoaineen kulutuksen vähentäminen muuttavat verotuloja.
Ei vetoa kotiin akkutehdasehdotuksessa
Keski-Pohjanmaan Toholammilta kotoisin oleva Lintilä sanoo, ettei vetänyt kotiinpäin työ- ja elinkeinoministeriön esittäessä yhdysvaltalaiselle Teslalle akkutehtaan sijoittamista Vaasaan. Tesla kertoi marraskuussa perustavansa litiumioniakkutehtaan Eurooppaan.
Lintilä korostaa, että Suomen on pelattava yhtenä joukkueena kamppailussa akkutehtaan sijoituspaikasta. Hänen mukaansa kilpakumppaneina ovat muun muassa Saksan München ja Hollannin Rotterdam.
Toteutuessaan akkutehtaassa olisi kyse miljardien eurojen investoinnista. Kokoluokka ei ole vielä tiedossa, mutta Lintilä arvioi, että kyse voisi olla 4-5 miljardista eurosta.
– Eli puhuttaisiin Suomen kaikkein aikojen suurimmasta investoinnista. Jos otetaan huomioon Olkiluoto ja se, mitä sen piti alkujaan olla, Lintilä sanoo Ylellä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.