Auto- ja kuljetusalan työkiistan sovittelu jatkuu tänään valtakunnansovittelijan toimistolla kello 15 alkaen.
MTV Uutiset Live haastatteli osapuolia ennen sovittelun jatkumista.
AKT:n puheenjohtajan Ismo Kokon mukaan ratkaisun löytyminen tänään ei vaikuta todennäköiseltä.
– Välttämättä en aivan niin toiveikas ole, koska perjantaina otettiin vähän takapakkia, hän kommentoi.
Kokko kritisoi Suomen työmarkkinamallia, jossa teknologiateollisuuden palkkaratkaisu linjaa myös muiden alojen palkankorotustason.
– Meidän alan, kuten kaikkien muidenkin alojen pitäisi lähteä omista lähtökohdistaan tekemään omia työehtosopimuksia. Eikä siten, että ripustaudutaan johonkin toiseen alaan, hän toteaa.
Teknologiateollisuus sopi aiemmin palkkaratkaisusta, joka korottaa palkkoja yhteensä noin 7 prosenttia kahdessa vuodessa.
AKT on vaatinut yhteensä yli kahdeksan prosentin palkankorotuksia kahdelle vuodelle.
Lakot jatkuneet keskiviikosta lähtien
Satamaoperaattorien toimitusjohtaja Juha Mutru uskoo, että ratkaisu löytyy yleisen linjan eli käytännössä teknologiateollisuuden tekemän ratkaisun mukaisesta tasosta.
– Valtakuntaan on muodostunut linja, ja löydämme kyllä AKT:n tarpeet huomioivan ratkaisun linjan sisältä.
Työkiistaa sovitellaan valtakunnansovittelija Anu Sajavaaran ja sovittelija Leo Suonmaan johdolla Helsingin Bulevardilla kello 15 alkaen.
Paikalla ovat työkiistan osapuolet auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ja työnantajaliitto Satamaoperaattorit. Myöhemmin päivällä sovittelu jatkuu myös AKT:n ja autoliikenteen työnantajaliiton välillä.
– Kyllä tänään hierotaan ihan tosissaan. Olemme valmiit neuvottelemaan niin pitkään kuin tarvitaan, Mutru sanoo.
AKT:n lakot satamissa, kuorma-autoalalla, terminaalitoiminnassa sekä säiliö- ja öljytuotealalla ovat jatkuneet keskiviikosta lähtien.
Ne koskevat noin 9000 työntekijää.
Satamien ahtaajia koskeva lakko vaikeuttaa etenkin Suomen ulkomaankauppaa, josta lähes 90 prosenttia tapahtuu meriteitse.
Kuorma-, säiliöauto- ja öljytuotealojen lakko puolestaan vaikeuttaa muun muassa Postin kulkemista, ja voi työnantajapuolen mukaan johtaa polttoaineen loppumiseen joillain tankkausasemilla.
Juttua päivitetty kello 16.30.