Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT hylkäsi toistamiseen sovittelijan tekemän sovintoehdotuksen.
Ahtausalan työriidassa annettiin sunnuntaina illalla sovintoehdotus, johon auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ja työnantajaliitto Satamaoperaattorit antoivat vastauksensa vielä saman illan aikana.
Sovittelija Leo Suomaa kertoo, että sopua ei syntynyt.
– Työnantaja hyväksyy, AKT hylkää. Sopua ei syntynyt, Suomaa toteaa MTV Uutisille.
AKT:n ratkaisu merkitsee sitä, että ahtausalan lakko jatkuu. Lakolle ei ole ilmoitettu takarajaa, joten se jatkuu kunnes sopu syntyy.
– Sovittelijan toimiston eväät on nyt aika tarkkaan käytetty loppuun. Me teimme aika perusteellisen työn ja valitettavasti sovintoehdotusta ei saatu hyväksyttyä, Suomaa kommentoi.
AKT: Palkankorotustaso riittämätön
AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko toteaa, että ehdotuksessa oli liian vähän eväitä, ja sen palkankorotustaso oli riittämätön.
Sovintoehdotus olisi tuonut ahtausalan työntekijöille yhteensä noin kuuden prosentin palkankorotukset kahden vuoden aikana. Se on samaa luokkaa kuin teknologiateollisuuden työntekijöiden palkkaratkaisu, jota on viime vuosina pidetty niin sanottuna työmarkkinakierroksen päänavaajana, joka määrittelee palkankorotusten yleisen linjan.
Teknologiateollisuuden palkkaratkaisu sisältää lisäksi kustannusvaikutukseltaan noin prosentin suuruisen kertaerän. Ahtausalan sopimuksessa kertaerää ei ollut, mutta sovintoehdotuksen mukaan "vastaava palkkoja korottava vaikutus on otettu huomioon korotusajankohdissa".
"Olemme sidottuja yleiseen linjaan"
AKT:n Kokon mukaan Suomen työmarkkinamallissa on valuvikoja, eikä muiden alojen pitäisi ripustautua teknologiateollisuuden palkankorotustasoon.
Työnantajapuoli puolestaan on sitä mieltä, että myös ahtausalan palkankorotusten tulisi noudatella yleistä linjaa.
– Tässä oli ihan puhdas palkkaesitys ja se oli mitoitettu ihan maksimiinsa, yleisen linjan maksimiin. Odottelemme, mikä on sovittelijan seuraava siirto. Jossain vaiheessa jatkamme keskusteluja. Kyllä tässä on erilaisia elementtejä, mitä voidaan siirrellä ja katsella, mistä se ratkaisu löytyy. Kyllä me yleiseen linjaan olemme sidottuja ja sen mukaista ratkaisua etsimme, toteaa Satamaoperaattorien toimitusjohtaja Juha Mutru.
Satamien ahtaajia koskeva lakko vaikeuttaa etenkin Suomen ulkomaankauppaa, josta lähes 90 prosenttia tapahtuu meriteitse.
EK kritisoi AKT:ta
EK:n lakiasiainjohtaja Markus Äimälä kritisoi AKT:ta ja sanoo lakon jatkumisen vahingoittavan Suomen elinkeinotoimintaa ja samalla muiden alojen työntekijöiden asemaa.
– AKT pyytää enemmän kuin jo 450 000 sopimuksen tehnyttä yksityisen alan työntekijää. Yleinen linja on kelvannut naisvaltaiselle kaupan alalle ja Teollisuusliitolle. Miksi se ei kelpaa hyväpalkkaisille ahtaajille, Äimälä sanoo tiedotteessa.
Autoliikenteen sovitteluissa ei edistystä
AKT:lla on käynnissä lakko myös kuorma-autoalalla ja säiliöauto- ja öljytuotealalla sekä terminaalitoiminnassa. Näiden alojen lakot päättyvät keskiviikon vastaisena yönä.
Autoliikenteen kolmen alan sovittelua jatkettiin tänään valtakunnansovittelijan toimistolla, mutta AKT:n mukaan sovittelu ei tuonut tulosta.
Lakot vaikuttavat laajasti Suomen ulkomaankauppaan ja moniin kuljetuksiin.
Viimeksi työriitoihin annettiin sovintoehdotukset tiistaina ennen lakkojen alkamista, mutta AKT hylkäsi ehdotuksen.
AKT sanoo tavoittelevansa aloilleen neuvotteluratkaisuja, joilla reaalipalkka ei pienene vaan ostovoima säilyy.
Lakot voivat laajeta
AKT on jättänyt myös muita lakkovaroituksia, jotka koskevat muun muassa linja-autohenkilökuntaa ja huoltokorjaamoita. Myös autoliikenteeseen on ilmoitettu uusista viikon mittaisista lakoista. Uudet lakot alkaisivat 1. maaliskuuta.
Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on tukilakossa tavoitteenaan vauhdittaa AKT:n työehtosopimusneuvotteluja kuorma-autoalalla. PAUn tukitoimien on ilmoitettu päättyvän tiistaina.
AKT:n lakko ja PAUn tukitoimet vaikuttavat Postin toimintaan, vaikka Posti ei ole neuvotteluiden osapuoli.
Posti on kertonut, että lakon aikana lähetettyjen kirjeiden ja muiden kuin aamuyön varhaisjakelussa kulkevien lehtien toimitukset viivästyvät viikosta kahteen viikkoon ja pakettien toimitukset viidestä päivästä viikkoon.