TV:n katselu on viime vuoden lukujen perusteella säilyttänyt asemansa yhtenäiskulttuurin luojana ja vaalijana.
Television katselua ja radion kuuntelua mittaava Finnpanel on julkaissut viime vuoden katselijaluvut, joista näkyy suorien lähetysten suosio.
Itsenäisyyspäivänä lähes puolet suomalaisista katsoi Ylen lähetystä Linnan juhlista. Niinikään Ylen Euroviisulähetystä katsoi 33% väestöstä.
– Kyllähän nämä isot tapahtumat ovat sellaisia, joita halutaan livenä katsoa, sanoo Finnpanelin toimitusjohtaja, Lena Brun.
– Eli valtaosa katselusta tapahtuu juuri silloin, ja se on sitä yhteisöllisyyttä, minkä telkkari on itseasiassa aika hyvä välittämään.
– Näimme siinä vuosikellossa monta erilaista tapahtumaa ympäri vuoden, joissa suomalaiset kokoontuvat tavallaan yhdessä telkkarin ääreen kokemaan urheilua, tai jotain muuta vastaavaa, Brun sanoo.
Hullu maailman aika
MTV Oy:n toimitusjohtaja Johannes Leppänen sanoo, että alalla tiedostetaan suorien lähetysten viehätys.
– Se on totta, että livessä on oma taikansa, puhutaan "appointment tv":stä. Eli että se on pakko nähdä juuri silloin, koska huomenna se on mennyt ohi jo, ja kaikki tietävät, miten siinä kävi, Leppänen sanoo.
– Tämä koskee sekä uutisia, joka on hieno tapa kerätä uutispäivä yhteen tässä hullussa maailman ajassa, ja hienoja viihdeohjelmia. Tanssii tähtien kanssa on edelleen Suomen suurin viihdeohjelma, ja kerää miljoonayleisön sunnuntaina.
– Ja vaikka ei ole liveä, niin tällainen Salkkarityyppinen on tärkeä, koska siinä pitää seurata jatkuvasti, missä juoni menee.
Lue lisäksi: Vuoden ensimmäiset Salkkarit-juonipaljastukset julki!
Leppänen viittasi 25 vuotta täyttävän Salattujen elämien jatkuvaan suosioon. Draamaa katsoi viime vuoden aikana 4,3 miljoonaa suomalaista, eli lähes 80% kansasta.
Salkkarit oli vuoden 2023 katsotuin kotimainen draama kaikissa ikäluokissa, 10 ja 54 ikävuoden välillä.
– Suomalaisia kiinnostaa suomalaiset sisällöt vaikka kansainvälistä tarjontaa on paljon.
– Mutta ensisijassa kotimainen tarjonta on kuitenkin meidän kotimaisten yhtiöiden varassa, ja se kattaa kaikki osa-alueet. Eli uutiset, viihteen, draaman ja kaikki muutkin, MTV:n Leppänen sanoo.
MTV:n kasvu
TV-yhtiöistä suosituin oli Yle, jonka kanavilla oli 43.1 prosentin katseluosuus. MTV:n osuus kasvoi reilusti edellisvuodesta, 28 prosenttiin.
MTV:n katsotuin ohjelma oli puolitoista miljoonaa katselijaa kerännyt Kymmenen uutiset toukokuun 25. päivä. Uudistuneen Huomenta Suomen yleisö kasvoi 43 prosenttia.
MTV Uutiset oli johtava TV-uutismedia 10 - 54 -vuotiassa.