Lontoon lähistöllä makaa jokisuussa 1 500 tonnin ammuslasti, jonka pelätään aiheuttavan massiivisen räjähdyksen – viranomaiset eivät ole uskaltaneet edes koskea hylkyyn

1920px-Thames_Richard_Montgomery_KC_7722_(Modified)_(cropped)
Wikimedia Commons
Julkaistu 11.08.2020 05:55

MTV UUTISET–KAUPPALEHTI

Thamesin jokisuun pohjassa makaa laiva, joka on täynnä räjähteitä. Viranomaiset eivät ole uskaltaneet puuttua asiaan, sillä ampumatarvikkeiden pelätään räjähtävän.

Libanonin pääkaupungissa Beirutissa räjähti satamassa vuosia lojunut 2 750 tonnin ammoniumnitraattivarasto. Onnettomuus vaati ainakin 137 kuolonuhria ja 5 000 loukkaantunutta sekä tuotti valtavasti materiaalista vahinkoa kaupungissa.

Pian uutisoitiin Venäjän aikeista nostaa Jäämeren pohjasta räjähdysvaaran ja mahdollisesti vakavia ympäristöseurauksia aiheuttavia kappaleita. Niihin lukeutuu muun muassa kaksi kokonaista ydinsukellusvenettä ja ydinpolttoainereaktoreita.

Muistutettiinpa siitäkin, että maailmanhistorian pahin räjähdysonnettomuus sattui samalle päivällä Suomen itsenäistymisen kanssa.

Varsinkin meren pohjassa köllöttävän räjähdysuhan neutraloiminen ei ole mikään vaivaton tehtävä. Joskus se voi olla niin riskialtista, että vääjäämätöntä posahdustaan vartovien pommien purkaminen nähdään parhaaksi vain jättää tekemättä.

Lue myös: Beirutin räjähdys jätti jälkeensä kymmeniä metrejä syvän kraatterin

Pattitilanne Thamesin estuaarilla

Eräs varsinkin brittien tuntema esimerkki on SS Richard Montgomery -alus. Vuonna 1943 kastettu yhdysvaltalainen Liberty-tyypin rahtilaiva upposi vain vuotta myöhemmin Lontoon lähelle, Thamesin jokisuualueelle. Laiva oli tärkeällä tehtävällä kuljettamassa huoltovarustusta ja ampumatarvikkeita Ranskaan Yhdysvaltain armeijalle, joka taisteli liittoutuneiden puolella Normandian maihinnousun jälkilöylyissä.

6 000 tonnin lastiin pakattu laiva ajoi karille. Ahtaajat onnistuivat pelastamaan 4 500 tonnia lastia, kunnes alus katkesi kahtia ja upposi vieden syvyyksiin 1 500 tonnia ampumatarvikkeita. Nyt alus on saanut olla merenpohjassa 76 vuotta käytännössä koskematta.

Pinnan yllä törröttävät ruosteiset ja merilintujen jätöksillä valellut mastot muistuttavat alati hylyn olemassaolosta. Brittiläiset viranomaiset ovat harkinneet mastojen katkaisemista, jotta hylystä tulisi vakaampi ja vähemmän vaarallinen, mutta jo katkaisuoperaation pelätään laukaisevan tummissa vesissä lepäävän lastin.

Riittävän voimakas fyysinen kosketus hylkyyn on vain yksi huolenaihe. Vuonna 2004 tehdyn selvityksen mukaan pahoin vahingoittunut räjähdelasti voi räjähtää myös ilman ulkoista laukaisijaa.

Talouslehti Forbes varoittaa, että ampumatarvikkeiden räjähdys aiheuttaisi 1–5 metrin korkuisen minitsunamin, rikkoisi ikkunoita kilometrien päässä ja olisi kohtalokas lähelle sattuville laivoille. Popular Mechanics -lehti esittää, että jysähdys voisi olla voimakkaampi kuin Beirutin ammoniumnitraattionnettomuus. Kyseessä on kuitenkin ehtaa sotilastavaraa.

Ilmeisestä räjähdysvaarasta huolimatta viranomaiset ovat tulkinneet hylyn ”vakaaksi”, mutta toisaalta toisen laivan törmäys mastoihin nähdään potentiaalisena katastrofina. Jos lasti pääsee liikahtamaan laivan sisällä, ovat tuhoisan reaktion ainekset kasassa.

Tähän asti on koettu viisaimmaksi vain ympäröidä hylky varoituspoijuilla sekä toivoa, ettei toinen laiva aja samalle karille.

Lue myös: Suomalaisryhmä on saapunut auttamaan räjähdyksen tuhoamaan Beirutiin: "Lääkintäresurssi on todella kovassa avuntarpeessa"

Tuoreimmat aiheesta

Iso-Britannia