Vaarallinen rahtialus ajelehtii kohti Ruotsia – tällä taholla vastuu, jos jotain käy

2:04img
Räjähdysherkkää ainetta kuljettava rahtialus liikkuu vaurioituneena kohti Itämerta
Julkaistu 20.09.2024 13:19(Päivitetty 20.09.2024 20:32)

MTV UUTISET – STT

Aluksen kuljettaman ammoniumnitraatin määrä on paljon suurempi kuin Beirutin sataman suurräjähdyksessä vuonna 2020.

Ruotsissa viranomaiset ovat varautumassa vioittuneen ja vaarallista lannoitelastia kuljettavan rahtialuksen saapumiseen maan rannikolle, kertoo uutistoimisto TT. Perjantaina MV Ruby -alus oli Marinetraffic-palvelun mukaan vielä Norjan etelärannikon edustalla.

Ruotsin radion mukaan esimerkiksi Kalmarin läänin rannikkokuntia on informoitu tilanteesta kriisikokouksessa. Myös Tanskan viranomaiset seuraavat aluksen mahdollista saapumista vesilleen.

Ainakaan Juutinrauman kautta Ruby ei voi Itämerelle yrittää, sillä aluksen syväys ylittää sallitun seitsemän metrin maksimiarvon, kerrotaan Ruotsin luotsilaitoksesta Expressen-lehdelle.

Rubyn määränpääksi on ilmoitettu Liettua, joka on jo kieltänyt alusta saapumasta Klaipedan satamaan korjattavaksi. 

Åbo Akademin merioikeuden professori Henrik Ringbom vahvistaa, että maa voi kieltää alusta saapumasta maansa satamaan.

– Kyllä se on täysin kansainvälisen oikeuden kannalta mahdollista, Ringbom kertoo MTV Uutisille.

Ringbom kommentoi tapausta yleisellä tasolla, mutta toteaa sen, että jos alus on vaarallinen tai se kuljettaa vaaralliseksi katsottua kuormaa, niin sen pääsy satamaan voidaan evätä. 

Marinetrafficin mukaan Maltan lipun alla liikennöivä Ruby on tällä hetkellä ohjauskyvytön ja liikkuu hinaajan avulla. Ohjauskyvyttömyys yhdistettynä vaaralliseen kuormaan tekee Ringbomista tilanteesta huolestuttavan. 

Ruotsin rannikkovartioston edustaja kertoi tänään TT:lle, että alus ei ole esittänyt pyyntöä päästä hätäsatamaan.

Vaarallinen lasti

Venäjältä Kantalahdesta Kuolan niemimaalla elokuussa matkaan lähtenyt alus kuljettaa 20 000 tonnin ammoniumnitraattilastia. Vajaat 3 000 tonnia samaa lannoitetta aiheutti valtavan räjähdyksen Beirutin satamassa neljä vuotta sitten. Räjähdyksessä kuoli yli 200 ihmistä ja tuhansia loukkaantui.

Beirutissa lannoitetta oli varastoitu vuosikausia puutteellisissa oloissa, ja lähistöllä oli syttynyt tulipalo ennen räjähdystä. Ruotsin rannikkovartioston mukaan lannoitteen lastaus ja kuljetus Ruby-aluksella vaikuttaa tapahtuneen normaalisti.

Ruotsin rannikkovartioston mukaan lannoitteen lastaus ja kuljetus Ruby-aluksella vaikuttaa tapahtuneen normaalisti. Ammoniumnitraattia kuljetetaan Ruotsissa vastaavalla tavalla päivittäin niin maalla kuin merellä, rannikkovartioston tiedottaja huomauttaa.

Lue myös: Ulkoministeriön pysäyttävä kuvaus Beirutin räjähdyksen voimasta: "Kaikilla kilometrienkin päässä asuvilla tutuilla ovat vähintään ikkunat tulleet sisään"

Maltan lippu, syyrialainen miehistö

Laivan kytkös Venäjään on ilmiselvästi ollut syy epäilyiden heräämiseen. Tanskalainen turvallisuusasiantuntija Jacob Kaarsbo arvioi uutistoimisto Ritzaulle, että kyseessä voisi olla Venäjän hybridioperaatio.

Kaarsbo huomauttaa, että Ruby oli Tromssan lisäksi useita päiviä ankkurissa myös lähellä Andöyan saarta, missä sijaitsee tärkeä Naton tukikohta.

– Pistää miettimään, kuinka Ruby on liikkunut lähellä strategisesti tärkeitä paikkoja Pohjois-Norjassa, Kaarsbo sanoo

Elokuussa lannoitelaivan annettiin hakeutua suojaan myrskyltä Tromssan satamaan. Asiasta kertoi tuolloin muun muassa Barents Observer.

Aluksen päällikkö oli perustellut pyyntöä saapua satamaan vaurioilla 183-metrisen rahtilaivan rungossa, peräsimessä ja potkurissa. Ne olivat aluksen oman ilmoituksen mukaan syntyneet pohjakosketuksessa Kantalahdesta lähdettäessä, minne alus ei jostain syystä kuitenkaan palannut.

Tromssassa alus kellui alle kilometrin säteellä muun muassa yliopistosta ja Norjan suurimmasta sairaalasta. 26. elokuuta laiva määrättiin takaisin merelle, ja se on sen jälkeen matkannut pitkin Norjan rannikkoa etelää kohti. Toista kertaa se ei ole enää Norjassa satamaan päässyt.

Alun perin Rubyn määränpääksi ilmoitettiin Las Palmas Kanariansaarilla. Aluksessa on tiettävästi 19 hengen syyrialainen miehistö.

Kenellä vastuu, jos jotain käy?

Entä, jos laivalle käy jotain tai, jos se aiheuttaa vaaraa muille, niin kuka kantaa vastuun? 

Ringbom kertoo, että viime kädessä merioikeudessa vastuu on aina laivan omistajalla, mutta myöskin sillä valtiolla, jonka alla laiva seilaa.

Merioikeuden professorista laivan pitäisi löytää ensitilassa jokin turvallinen satama tai paikka, jossa laiva voitaisiin korjata tai, jossa sen lasti voitaisiin purkaa turvallisesti ja vaarantamatta myöskin maalla olevia ihmisiä. 

Tuoreimmat aiheesta

Itämeri