Lexus esitteli reilu vuosi sitten rohkeasti muotoillun LC:n. Aikaisemman konseptimallin tyylikkäät linjat siirtyivätkin poikkeuksellisen suoraan tuotantomalliin, joka nyt tekee tuloaan Eurooppaan.
Lexus lähtee haastamaan pääasiassa saksalaisten premium-valmistajien isot kaksioviset coupét täysin uudella LC-mallilla. Tuotantoversion muotoilu on suorastaan poikkeuksellisen uskollinen reilu vuosi sitten nähdylle konseptiautolle. Rohkeus on myös palkittu, sillä uusi LC on napannut useita muotoilupalkintoja.
Ja onhan LC näyttävä ilmestys. Suomessa ensimmäiset autot saadaan liikenteeseen vasta kesän loppupuolella, mutta maahantuoja sai yhden laina-auton näytille muutamaksi päiväksi ja kävimme ottamassa uutuudesta kylmät tyypit.
Aggressiivisesti muotoiltu keula varastaa ensimmäisenä huomion. Maski on Lexuksen sporttimalleista tuttuun tyyliin iso ja ajovalot ovat viirumaiset. Sivuprofiili edustaa klassista coupé-tyyliä, jossa ohjaamo sijaitsee hieman auton keskilinjan takapuolella. Perän muodoissa on tiettyä kulmikkuutta, mutta LC:n linjat kokonaisuudessaan ovat pehmeämmät kuin Lexuksen muussa nykymallistossa.
Ohjaamo on Luxury-mallissa vuorattu nahalla joka puolelta, ja vaikutelma on todella ylellinen. Mittaristonäkymässä on Lexus LFA:sta tuttuja piirteitä, ja muun muassa ajotilan valinta tapahtuu samanlaisesta kiertokytkimestä mittaristokuvun laidalta. Keskikonsolista löytyy 12-tuumainen upotettu näyttö, ja tämän kautta käytettävä multimediajärjestelmä on saanut uudistuneen ilmeen. Myös käyttöliittymää on hiottu entistä sulavammaksi. Käyttö tapahtuu edelleen kosketuslevyn välityksellä, jonka tuntopalautetta on hiottu paremmaksi.
Lexus LC tulee tarjolle kahdella lähestulkoon samaan suorituskykyyn pystyvällä autolla. Hinnat alkavat LC 500h -hybridimallin 126 295 eurosta. Hybridijärjestelmä perustuu RX:ään, joten pellin alta löytyy 3,5-litrainen V6, jonka parina toimii yli 170-hevosvoimainen sähkömoottori. Yhteistehoa voimalinja tuottaa 354 hevosvoimaa, ja yhdistetyksi kulutukseksi kirjataan 6,4 l/100km.
Enemmän fiilispuolta autoltaan hakeville on tarjolla perustaltaan RC F:stä tuttu 5,0-litrainen vapaasti hengittävä V8. Moottoria on hiottu ja säädetty LC:n luonteeseen sopivaksi ja tehoa on tarjolla 477 hevosvoimaa. V8:n parina toimii uusi 10-portainen automaattivaihteisto. Autoveroton hinta tällä on sama kuin hybridillä, mutta verottaja pistää tälle versio lisähintaa noin 40 000 euroa.
Lexus LC 500 on nähtävillä Lexuksen liikkeessä Vantaan Kaivokselassa vielä tänään perjantaina ja huomenna 29.4. Ennakkomyynti on käynnissä ja ensimmäiset asiakastoimitukset tapahtuvat elo-syyskuussa.
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Muistatko nämä Lexus-herkut:
Lexus LFA on todellinen insinööritaidon mestarinäyte
Koeajo: Lexus RC F – sporttien dinosaurus, positiivisella tavalla
Video: Markku Alén uusimman sportti-Lexuksen ratissa