Lukuisat viranomaiset ja eri tahot varoittavat suomalaisia "nettimaailman saalistajista" – nämä tunnusmerkit on syytä painaa mieleen

Lukuisten eri tahojen yhteinen viestintäkampanja varoittaa kuluttajia verkon vaaroista.

Yllä olevalla videolla: Valepoliisin huijaus tallentui poliisin tarkkailuvideolle.

– Tänään käynnistyvällä Varo huijareita verkossa -kampanjalla halutaan varoittaa kuluttajia nettimaailman saalistajista. Verkossa asioivan on hyvä muistaa: jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se harvoin on totta, Kaupan liiton julkaisemassa tiedotteessa kerrotaan.

Kampanjan taustalla ovat lisääntyneet erilaiset verkkohuijaukset ja tilausansat, jotka ovat yhä taitavammin tehtyjä.

– Vuonna 2017 poliisille ilmoitettiin lähes 12 000 petosta, joiden tekopaikkana on ollut internet. Kilpailu- ja kuluttajavirasto sai viime vuonna huijauksista ja tilausansoista 1 453 yhteydenottoa.

Tyypillisen huijauksen tunnusmerkkejä

  • Verkossa asioivan on hyvä muistaa: jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se harvoin on totta
  • Tuotteen hinta on usein huomattavasti alhaisempi kuin mitä siitä tavallisesti pyydetään
  • Yleensä huijarimyyjällä on jokin enemmän tai vähemmän uskottava tarina siitä, miksi hinta juuri nyt on alhainen
  • Myyjä vetoaa usein kiireeseen

Huijaukset kirjavia

Myös MTV Digi on uutisoinut useista tapauksista, joissa esimerkiksi kaupan tuotemerkkejä tai yritysten nimiä on käytetty väärin erilaisiin huijauksiin.

Huijausten tarkoituksena on usein ollut saada kerättyä ihmisiltä luottamuksellisia tietoja, levittää haittaohjelmia tai sitoa vastaaja kohtuuttomiin sopimusehtoihin.

– Tyypillistä verkossa tapahtuvaa petosrikollisuutta on esimerkiksi se, että myytäväksi tarjotaan omaisuutta, jota myyjällä ei ole oikeasti hallussaan tai tarkoitus myydä. Tuotteen hinta on usein huomattavasti alhaisempi kuin mitä siitä tavallisesti pyydetään. Yleensä huijarimyyjällä on jokin enemmän tai vähemmän uskottava tarina siitä, miksi hinta juuri nyt on alhainen. Lisäksi myyjä vetoaa usein kiireeseen väittämällä esimerkiksi, että tuotteelle on jonossa muitakin ostajia, tiedotteessa kerrotaan.

Toimijat usein ulkomailla

Nettihuijausten ja -petosten helppous on tehnyt verkosta houkuttelevan toimintaympäristön myös rikollisille. Usein erilaisia valesivuja ja kampanjoita tehtaillaan ulkomailta käsin, mikä myös vaikeuttaa tapausten selvittämistä.

Osana viestintäkampanjaa Kuluttajaliitto on avannut Huijausinfo.fi-verkkosivuston, jonne kootaan tietoa kuluttajia koskevasta huijaamisesta.

Viestintäkampanjan toteuttavat yhteistyössä lukuisat eri tahot, mukana ovat Kaupan liitto, Kuluttajaliitto, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Poliisi, Tulli, Tukes, Viestintävirasto sekä Euroopan kuluttajakeskus.

Lue myös:

    Uusimmat