Lukuisat viranomaiset ja eri tahot varoittavat suomalaisia "nettimaailman saalistajista" – nämä tunnusmerkit on syytä painaa mieleen
Lukuisten eri tahojen yhteinen viestintäkampanja varoittaa kuluttajia verkon vaaroista.
Yllä olevalla videolla: Valepoliisin huijaus tallentui poliisin tarkkailuvideolle.
– Tänään käynnistyvällä Varo huijareita verkossa -kampanjalla halutaan varoittaa kuluttajia nettimaailman saalistajista. Verkossa asioivan on hyvä muistaa: jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se harvoin on totta, Kaupan liiton julkaisemassa tiedotteessa kerrotaan.
Kampanjan taustalla ovat lisääntyneet erilaiset verkkohuijaukset ja tilausansat, jotka ovat yhä taitavammin tehtyjä.
– Vuonna 2017 poliisille ilmoitettiin lähes 12 000 petosta, joiden tekopaikkana on ollut internet. Kilpailu- ja kuluttajavirasto sai viime vuonna huijauksista ja tilausansoista 1 453 yhteydenottoa.
Tyypillisen huijauksen tunnusmerkkejä
|
Huijaukset kirjavia
Myös MTV Digi on uutisoinut useista tapauksista, joissa esimerkiksi kaupan tuotemerkkejä tai yritysten nimiä on käytetty väärin erilaisiin huijauksiin.
Huijausten tarkoituksena on usein ollut saada kerättyä ihmisiltä luottamuksellisia tietoja, levittää haittaohjelmia tai sitoa vastaaja kohtuuttomiin sopimusehtoihin.
– Tyypillistä verkossa tapahtuvaa petosrikollisuutta on esimerkiksi se, että myytäväksi tarjotaan omaisuutta, jota myyjällä ei ole oikeasti hallussaan tai tarkoitus myydä. Tuotteen hinta on usein huomattavasti alhaisempi kuin mitä siitä tavallisesti pyydetään. Yleensä huijarimyyjällä on jokin enemmän tai vähemmän uskottava tarina siitä, miksi hinta juuri nyt on alhainen. Lisäksi myyjä vetoaa usein kiireeseen väittämällä esimerkiksi, että tuotteelle on jonossa muitakin ostajia, tiedotteessa kerrotaan.
Toimijat usein ulkomailla
Nettihuijausten ja -petosten helppous on tehnyt verkosta houkuttelevan toimintaympäristön myös rikollisille. Usein erilaisia valesivuja ja kampanjoita tehtaillaan ulkomailta käsin, mikä myös vaikeuttaa tapausten selvittämistä.
Osana viestintäkampanjaa Kuluttajaliitto on avannut Huijausinfo.fi-verkkosivuston, jonne kootaan tietoa kuluttajia koskevasta huijaamisesta.
Viestintäkampanjan toteuttavat yhteistyössä lukuisat eri tahot, mukana ovat Kaupan liitto, Kuluttajaliitto, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Poliisi, Tulli, Tukes, Viestintävirasto sekä Euroopan kuluttajakeskus.
Uusimmat
-
06:49
Tässä Thierry Neuvillesta kasvoi mestari: "Ei lähtenyt henkiseen sodankäyntiin"
-
06:42
Venäjä-myönteinen presidenttiehdokas hurjassa nousussa Romaniassa
-
06:29
Jättiautot turva kuljettajalle, vaara muille? Näin auton ominaisuudet vaikuttavat onnettomuustilanteissa
-
06:02
Gisèle Pelicot joutui tietämättään lähes sadan miehen raiskaamaksi – näin he ovat selittäneet tekojaan
-
06:01
Suomen NHL-vahdilta suoraa puhetta koettelemuksistaan: "Aikamoisia käänteitä"
-
05:56
Kolme ihmistä pidätettiin Arabiemiraateissa rabbin surmaan liittyen
-
05:47
Korjausalus saapuu merikaapelin katkeamispaikalle – tavoitteena korjata tällä viikolla
-
05:31
Seuraava vuorokausi tuo hurjan muutoksen säähän – varoitus harvinaisen laajasta talvitulvasta ja vaarallisesta ajokelistä
-
05:27
Lääkäriliiton johtaja: Kolmen kuukauden hoitotakuu ja omalääkäriratkaisu eivät mitenkään istu yhteen
-
05:11
Venäläisprofessorilta synkkä ennuste Putinille
-
02:00
THL julkaisi uutta tietoa opiskelijoiden elintavoista
-
00:00
Viikkohoroskooppi
-
22:31
Kiinalaistutkijat kehittivät uuden aseen – muistuttaa Tähtien sodan Kuolemantähden sädeasetta
-
22:27
Borrell: Libanonin hallinto romahtamassa – Israelin eilisen iskun uhriluku nousi
-
22:25
Hurja kuvamateriaali MM-rallista: Heikki Kovalainen oli ajaa virolaiskartturin päälle
-
22:14
Yli 1 500 siirtolaista marssii kohti Yhdysvaltojen rajaa ennättääkseen sinne ennen Trumpia
-
22:02
TTK-voittajat paljastavat taktiikkansa kisassa: "Ei olla turhaan katsottu eteenpäin"
-
21:47
Järjestö: Suomalainen taistelija kaatunut Ukrainassa
-
21:32
Valioliigaseura antoi potkut päävalmentajalleen
-
21:25
Tässä ovat vuoden 2024 Tanssii Tähtien Kanssa -voittajat
-
Lataa lisää